20150702

බුදුන් වහන්සේගෙ පෙළහර සහ මහින්දගෙ වශී බෝලෙ..



Chinthaka Abeyratne
[[[ මුත්තගෙ අතේ කියෙන වශී බෝලෙ බොරු....
බුදුහාමුදුරුවො පෙළහර පෑව එක ඇත්ත.....
අනේ මෙහෙමත් හරක් ඉන්නකං පායයිද අපේ රටට ඉරක්. ]]]


මහින්දගෙ වශී බෝලෙ
අතේ තියන රත්තරන් ගුලියක්...
බුදුන් වහන්සේ පෙළහර පෑවෙ
චිත්ත බලයෙන්..

මහින්දගෙ වශී බෝලෙන් පාපු පෙළහර
අපි ඊයෙ දැක්කනෙ..
එනවයි කිව්ව පාර්ලිමේන්තු මන්ත්‍රීවරු 100වත්
වශීවෙලා ආවෙ නෑනෙ,
සීයට දහනවයයි වශීවුණේ.

හිතෙන් පාන පෙළහර අදත් අපි දකිනවා.
පරිගණකයත් මොබයිල් ෆෝන් එකත්
විද්‍යාවෙන් පාන පෙළහරත් චිත්ත බලයමයි..

අද ඉන්න කෙනෙකුට තේරුම් ගන්න තියා
පොතක ලියල දුන්නට පස්සෙ
එකදිගට කියවන්නවත් ශක්තියක් නැති දහමක්
වසර දෙදහස් පන්සීයක් පවතින්න දේශනා කල
නික්ලේශී උතුමෙකුගෙ චිත්ත බලය
අද ඉන්න කෙනෙකුගෙ අවුල් සහගත සිතින්
තේරුම් ගන්න බැහැ..
සාමාන්‍ය සිතක් තියන කෙනෙකුට
විඳ ප්‍රත්‍යක්ෂයෙන් තොරව
බුදු දහම ග්‍රහණය කරගන්නවත් බැහැ..

බුද්ධියෙන් දහම දකින අය
තමන්ගෙ මට්ටමෙන් දකින විකාර රූප
දහමට වඩා හාත්පසින් වෙනස්.
ඒත්
ඔවුන්ගෙ මාන්නය නිසා
ඔවුන් තමන්ගෙ විකාර රූපී මිථ්‍යාව
සත්‍යය වශයෙන් සලකනවා.


ඔවුන්ගේ ඊනියා ධර්මාවබෝධයෙන්
ඔවුන්ගේ හිතේ අපිරිසිදු බව දුරුවෙන්නෙ නැහැ.
ඔවුන් කරන්නෙ බුදු වදන් පටලවාගෙන
ඔවුන්ගෙ පව්කම් සාධාරණීකරණය කිරීමයි.

ලයිට් වත් නැති පිටිසර ගමක ඉන්න
නූගත් මිනිහෙකුට පරිගණකය
මොබයිල් ෆෝන් එක ගැන කිව්වොත්
ඔහු හිතන්නෙත් එහෙම තමයි..

ඔහුගෙ සීමිත දැනුමෙ තියන රූප එකතු කරලා
පරිගණකය, මොබයිල් ෆෝන් එකට
නව අර්ථ කථන දේවි.
ඔහුගෙ මට්ටමේ චිත්ත ශක්තියක් තියන අය
ඒ අර්ථ කථන හිස් මුදුනින් පිළිගනීවි.

නික්ලේශී චිත්ත බලයෙන්
බුදුන් වහන්සේ පෑව එක පෙළහරක් උන්වහන්සේගෙ ධර්මයයි..

ඒ ධර්මයට අනුව හැසිරෙන්න පුහුණුවෙද්දි
අද අපිත් පෙළහර පානවා.

සාමාන්‍ය සිතක් තියන කෙනෙක්
සුළු දේකට ආවේග ශීලී වෙලා

 මොනතරම් කැත විදියට හැසිරුණත් කතා කළත්
අපේ හිතේ ඇතිවෙන ද්වේශය ගැන සිහියෙන්
ඒ ද්වේශයට උපේක්ෂාවෙන්
අනික් කෙනා මෙන් පහත් තැනකට නොවැටී
වචනත් ක්‍රියාවත්
අපේ හිතේ ඇතිවෙන ද්වේශයෙන්
සිහිය දූෂිත කර නොගැනීම
අපි පාන පෙළහරක්.


ද්වේශයෙන් අපිරිසිදුවුණ සිතක්
ඒ අපිරිසිදු බව පවතිද්දිම
ඒ අපිරිසිදු බවට උපේක්ෂාවෙන්
සිහිය පිරිසිදුව පවත්වාගෙන
සන්සුන්ව හැසිරීම
ශීලාචාරව තැනට සුදුසු දේ කීම සහ කිරීම

අපි පාන පෙළහරක්.

මහින්දගෙ වශී බෝලයෙන් හෝ
විද්‍යාවෙන් හැදූ උපකරණයකින් හෝ
ඒ පෙළහර පාන්න කෙනෙකුට බැහැ..

ඒ සඳහා තියෙන එකම ක්‍රමය
බුදුන් වහන්සේගේ ක්‍රමයම විතරයි..

හිතේ ඇතිවෙන ද්වේශය ගැන සිහියෙන්
ඒ ද්වේශයට උපේක්ෂාවෙන් විසීමයි.

=================================
“යො වෙ උප්පතිතං කොධං
රථං භන්තං ච ධාරයෙ
තමහං සාරථිං බ‍්‍රෑම්
රස්මිග්ගාහො ඉතරො ජනො”

සිතෙහි ක්‍රෝධය ඉපදී තිබියදී
ඉතා වේගයෙන් දුවන රථයක් මෙන්
සිත මනාව හසුරුවා ගන්නා තැනැත්තා
නියම රියැදුරකු යැයි මම කියමි.

සාමාන්‍ය රිය එළවන අන් ජනයා
නිකම් තෝන් ලණුව අල්ලන්නෝ ය.

මෙහි බුදුන් වහන්ස අගය කරන්නෙ
ක්‍රෝධය නැති තැනැත්තා නොවෙයි.
ක්‍රෝධය පවතිද්දී
හිත මනාව හසුරුවා ගන්නා තැනැත්තායි.
ක්‍රෝධය කෙමෙන් කෙමෙන් නැතිවෙන්නට
ඒ පදනම උපකාරීවෙනවා.

අත්තානං දමයන්ති පණ්ඩිතා.

බුදු දහමෙ අවසාන අරමුණ
හිත සම්පූර්ණයෙන්ම පිරිසිදු කරගැනීමයි.

බුදු දහමෙ මූලිකම පදනම
හිතේ පිරිසිදු බව නොවෙයි..
හිත අපිරිසිදු තැනැත්තාගේ ආත්ම දමනයයි..
=======================================

ඔබේ ජීවිතයෙ වැදගත්ම මොහොත කුමක්ද?


දෙවියන් වහන්සේ ඉන්නවද නැද්ද?


දෙවියන් වහන්සේ ඉන්නවද නැද්ද
කියන එක නෙමෙයි ප්‍රශ්නෙ..
හොඳින් හෝ නරකින් ජීවත් වෙන්න
දෙවියො ඉන්න එක හෝ නැති එක
අදාළ කරගැනීමයි..

ඔබ ඉන්න විදිය තමයි ඔබට බලපාන්නෙ.

ඔබ හොඳ නම්
දෙවියො හිටියත් එකයි නැතත් එකයි..
ඔබ නරක නම් ඒත් එහෙමයි..

ඔබට විඳින්න වෙන්නෙ
ඔබේ හොඳ හෝ නරකම තමයි..

හොඳින් ඉන්න ඕන කියල හිතන නරක මිනිස්සු
දේව ආකල්පය කිහිලි කරුවක් කරගෙන
තමන්ගෙ ගමන යනවා.
ඒ ආකල්පය නැත්නම් ඔහු නරක මිනිහෙක්..

ඔබ හොඳ මිනිහෙක් නම්..
දෙවියන් කිහිලි කරුවක් කර නොගෙන
ඔබේ ගමන යන්න..

ඔබ නරක මිනිහෙක් නම්,
ඔබ කිහිලිකරුවත් ප්‍රතික්ෂේප කරනවා නම්..
මම ඔබෙන් ප්‍රවේශම් විය යුතුයි..  :)

මහින්දගෙ ජීවිතය අපට පාඩමක්..



නම ජනප්‍රියත්වය ප්‍රසිද්ධිය ගසක සෙවනැල්ල වගෙයි.
ගස කෙනෙකුගේ චරිතයයි..
----ඒබ්‍රහම් ලින්කන්.

චරිතය පිරිහුණ කෙනෙකුට
නම පෙනුම කොතරම් නොවැදගත්ද?

දේශපාලනය ගැනත්,
ජීවිතය ගැනත්, හිතමිතුරන් ගැනත්
අපිට පාඩම් ඉගෙනගන්න
මහින්දගෙ ජීවිතය සාධක රැසක් සපයනවා.

පළමුවැන්න නම්
සියලු ශ්‍රී විභූතීන් අනිත්‍ය බවයි.

ජැක්සන්, ශ්‍රියන්ත ආදී කලාකරුවන් රැසක්
2010දී මහින්දගෙ ජයග්‍රහණය වෙනුවෙන්
ක්‍රියා කළ ආකාරය සුවිශේෂයි.


 මේ ජැක්සන්ගේ එක් ප්‍රශස්තියක්.

"දැන් ලෝකයා පුදුමයට පත්වෙනවා.
දැන් යුරෝපීයයා ප්‍රශ්නයක් අහනවා.
- කොහොමද උඹලා මේක කරන්නෙ..
අපි කාටවත් දිනාගන්න බැරිවුණ ලෝක උවදුර,
උඹ කොහොමද නැති කරගත්තෙ.?- -
එතුමා දෙනවා සරල චණ්ඩි උත්තරයක්.
ඒ සරල චණ්ඩි උත්තරය ඇතුළෙ තියනවා
මාහා දාර්ශනික ගැඹුරක්.."

"උඹලට ඒක තේරෙන්නෙ නෑ. ඒ අපේ හැටි. "


 

වසර ගණනාවක් තිස්සේ
දාඩිය මහන්සියෙන්,
කඳුලෙන් සුසුමෙන් පෝෂණය කළ
තමන්ගේ වෘත්තීය ප්‍රතිරූපය
පරදුවට තබමින්, බිල්ලට දෙමින්
දැඩි උද්‍යෝගයෙන් ඔවුන් ක්‍රියා කළ ආකාරය
අපට මතක නැතිවුණේ ඇයි?

කල දුටු කල වල ඉහ ගත් ඔවුන්
අද මහින්දට අත්‍යාවශ්‍ය මොහොතෙහි
මහින්දව මගහැර ගියේ ඇයි?

මුදල් සැප සම්පත්ම විය නොහැකියි.

පසුගිය පස්වසර තුළ
මහින්දගේ සිදුවූ වෙනසද?
ඔවුන්ගේ සිදුවූ ආකල්ප වෙනසක්ද?
නැත්නම් ජනතාව තුළ
මහින්ද පිළිබඳව වූ
ආකල්පය වෙනස් වීමද?

ජනපතිවරණයෙන් පසුව
කලාකරුවන් මහින්දට එක්වුණා.
ඔවුන්ගේ බලය, ශක්තිය උරගා බැලුවා.
2010 රැල්ල දැන් පෙරැළෙන්නේ
අනිත් අතට බව
ඔවුන් වටහා ගන්නට ඇති.

ඔවුන්ගේම වරදින් බිඳ වැටී
පදනම පමණක් ඉතිරිවූ
ඔවුන්ගේ ප්‍රතිරූපවල නටබුන් රැකගෙන
ඔවුන් නිහඬවම පල්ලම් බැස ඉවත්වුණා.

වෘත්තීය පුද්ගලයන් පුද්ගලයෙකුට හෝ
දේශපාලන පක්ෂයකට පාක්ෂික වීමෙහි අවදානම
ඔවුන් විසින් ජාතියට පසක් කොට දීම
අත්දැකීම් වලින් ඉගෙනගන්නා ජාතියේ අයට
ස්වර්ණමය අවස්ථාවක්.

ජනතාවට තාවකාලික
රස වින්දන ලබාදීමෙන්,
ඔවුන්ගේ බාහිර සුඛ විහරණය සැලසීමෙන්
නායකයෙකුගේ පැවැත්ම තහවුරු නොවන බව
මේ පරිවර්තනය සමග
අපට පසක් කළ හැකියි.

දේශපාලනඥයෙකුගේ
දේශපාලනික ජීවිතය තුළ
ඔහු කරන ක්‍රියාවන්ගෙන්
දිගු කාලීන පැවැත්මක් ඇත්තේ
ඔහු කරන කවර ක්‍රියාවන්ටද?

සාමූහික ජයග්‍රහණයක සම්මානය
තනිව හිමිකරගෙන භුක්තිවිඳීමෙන්
ඔහුගේ පැවැත්ම තහවුරු වෙයිද?

තමන්ගෙන් පසුව තමන්ගේ තැන ගන්නට
කිසිවෙකුටත් වැඩෙන්නට අවසර නොතැබීමෙන්
ඔහුගේ පැවැත්ම ශක්තිමත් වෙයිද?

මිනිසුන්ගෙ නෙත සිත පිනවන රූපයක්
නිර්මාණයකොට පෝෂණය කිරීමෙන්
ඔහුගේ පැවැත්ම සදාකාලිකවේද?

සමාජයේ සිටින ශක්තිමත් බලවත්
දුර්දාන්ත පව්කාරයන්ට ජීවය දීමෙන්
ඔහුගේ පැවැත්ම සහතික වෙයිද?

රාජ්‍ය නීතිය විටින් විට
තමන්ට රිසි අයුරින් වෙනස් කරමින්
තමන්ගේත් හිතමිතුරගේත් වාසියට
අත්තනෝමතිකව යොදා ගැනීමෙන්
ඔහු කරන කිසිවක පැවැත්ම තහවුරු වේද?

ජනතාවගේ මුග්ධභාවය, අමතක වීමේ ස්වභාවය,
විනිවිද දකින්නට ඇති නොහැකියාව,
මතුපිට විච්චූරණවලට වහල්වීම,
පෝෂණය කොට වහල් කරගත හැකි
ඔවුන්ගේ කෑදර කම ආදී මිනිස් දුර්වලතා ගැන
විශ්වාසය තබා ඔවුන් ඇන්දීමෙන්
ඔහුගේ පැවැත්ම ස්ථාවර වෙයිද?

විව්ධාකාර උපක්‍රම වලින්
මාධ්‍යකරුවන් වසඟයට ගෙන
තමන්ගේ නිරුවත වසන
සීතාම්බර පට සළු නිරමානය කරගෙන
ඔහුගේ පැවැත්ම වසන් කළ හැකිද?

තමන්ගේත් තමා වටා සිටින
වන්දිභට්ටයන්, දොරටුපාලයන්, සේවකයන්ගේත්
සුඛ විහරණය සඳහා කැපවී
පොදු මිනිසුන්ගේ ජීවිතය දුකට පත් කරමින්
රත්වෙන දිය සැලියෙහි නැටූ කකුළුවා
එක නිමේෂයක තැම්බෙන්නට පටන් ගත් විට
ඔහුගේ නැටුමට අත හිත දුන් අය
ඔහු හැරයාම අරුමයක්ද?

කයින් මෙන්ම සිතින්ද
මිනිසා පෝෂණය කරමින්
ජනතාවගේ ජීවිත
පිටින් මෙන්ම ඇතුළතින්ද
සුඛිත මුදිත කළ හැකි
ධර්මාශෝක කෙනෙකුට හැර
පව්කාරයන්ට හිණිමං බඳිමින්
ජනතා මුදලින් සුඛවිහරණ විඳිමින්
ජනතාවට සැණකෙළි සපයන නායකයන්ට
පැවැත්මක් නැති බව අද අපට පසක් වෙයි..