20170108

බුදු සසුන වැනසෙන්නේ අතුරුදහන්වන්නේ කාගේ වරදින්ද?



සමාජීය හෝ දේශපාලනික හේතු නිසා
සසුන වැනසෙන්නේ නැහැ.
සසුන කියන්නේ පන්සල් වෙහෙර විහාර
පිළිම බෝ රුක් ආදිය නොවෙයි.
.
Suran Suran [[[ වෙහෙර විහාර සසුන හෝ ධර්මය නොවේ
ඉන්දියාවේ ,ඇෆ්ගනිස්තානයේ ,බන්ගලි දේශයේ ආදී බොහෝ රටවලින්
සසුන නැති වී යාමට ප්‍රධාන හේතුව ලෙස මම දකින්නෙ
භික්ෂුව නිර්වාන ගාමීම වීම යනු මගේ හැගීමයි....]]]

.
නිර්වාණගාමී වීම කුමක්ද කියා ඔබ දන්නවාද?
.
Suran Suran · [[[ ඔබ ඉහත දැක්වූ අදහස් අනුව නම්
භික්ෂුව සියලු සමාජ කාර්යයන්ගෙන් ඉවත්ව
තමන්ගෙ නිවන ,සංසාර විමුක්තියම අරමුණු කොට කටයුතු කිරීමයි ]]]

.
නැහැ...
සියලු සමාජ කාර්යයන්ගෙන් ඉවත්ව
තමන්ගෙ නිවන ,
සංසාර විමුක්තියම අරමුණු කොට කටයුතු කරන
භික්ෂූන්ට විරුද්ධකම් කරන්න
සමාජයට අවශ්‍ය වෙන්නෙ ඇයි?
ඔවුන්ගෙන් කාටවත් වෙන හානිය කුමක්ද?
.
 අංගුලිමාල වැනි දාමරික මිනී මරුවන්
දඬු මුගුරු අවි ආයුධ ගෙන හැසිරෙමින්
බුදු සසුනට විරුද්ධවූවන් පොලුගසමින්
වියරුවෙන් මෙන් හැසිරුණා නම්
බුදු සසුන රැකෙන්නේ නැහැ.

බුදු සසුන රැකුණේ
අංගුලිමාල වැනි දාමරික මිනී මරුවන්
බුදු දහමට අනුව හැසිරෙමින්
කෙලෙස් නසා නිවී සැනසී
අවිහිංසක, යහපත් මිනිසුන් වූ නිසයි.

සසුන අදත් පවතින්නේ
 භික්ෂු, භික්ෂුණී , උපාසක, උපාසිකා නම්
සිවු වනක් පිරිස බුදු දහම පිළිපදිමින්
ඔවුන් තුළ වගා කරගන්නා වූ
ශීල, සමාධි, ප්‍රඥා ගුණ වගාව නිසා
ඔවුන්ගේ ජීවිතවල පවතින
සද්ධර්මය නිසාය.

සද්ධර්මය පවතින්නෙ
බුදුන් වහන්සේ දුන් ආදර්ශය අනුව
විදසුන් වඩන පිරිස නිසාය.

සතර සතිපට්ඨානය
අභාවිතත්වය හා අබහුලීකත්වය
සද්ධර්ම පරිහානියට හේතුවෙයි.

සසුනෙහි පදනම වන සද්ධර්මය
බුදුන් වහන්සේගේම සොයා ගැනීමකි.
බුදු රජාණන් වහන්සේට
ධර්මය හැර වෙනත් ගුරුවරයෙක් හෝ
ගුරු පරම්පරාවක් නැහැ.

චතුරාර්ය සත්‍යය
පටිච්ච සමුප්පාදය
සතර සතිපට්ඨානය
තමන් වහන්සේ විසින්ම සොයා මතුකරගත්
කිසිවෙක් පෙර නොඇසූ විරූ ධර්මයක්.

එවන් අලුත් දහමක්
දහසක් බාධක මැද්දේ නොසැලී
ශ්‍රාවකයන් සිය ගණන් හමුවේ
මහා කරුණාවෙන් දේශනා කරමින්
වසර හතලිස් පහක් වැනි සුලු කලක් තිස්සේ
බුදුන් වහන්සේ තනිව පිහිටවූ බුදු සසුන
වසර දෙදහස් පන්සිය වසක් පැවතුණේ
උන්වහන්සේ සතු ශීල සමාධි ප්‍රඥා ගුණ ශක්තිය
ඒ සා කලක් සසුන රකින්නට තරම් ප්‍රමාණවත් වූ නිසාය.

සසුන මතුවට රැකෙන්නේත්
භික්ෂු, භික්ෂුණී , උපාසක, උපාසිකා නම්
සිවු වනක් පිරිස බුදු දහම පිළිපදිමින්
ඔවුන් තුළ වගා කරගන්නා වූ
ශීල, සමාධි, ප්‍රඥා ගුණ නිසාය.

ඉන්දියාවේ ,ඇෆ්ගනිස්තානයේ ,
බන්ගලි දේශයේ ආදී බොහෝ රටවලින්
සසුන නැති වී යාමට ප්‍රධාන හේතුව
බුදු සසුන අතුරුදහන් වන ආකාරය
බුදුරජාණන් වහන්සේම පෙන්වා දුන්නේ
සද්ධම්ම පතිරූපක සූත්‍රය මගින්.


"මේ ශාසනයෙහි හිස් පුද්ගලයෝ උපදිති.
මේ ශාසනයෙහිම උපදින හිස් පුද්ගලයන් මගින්
සද්ධර්මය විනාශයට පත්ව අතුරුදහන් වෙයි.

යම් කලෙක ජාතරූප පතිරූපකයන්,
පෙනුමෙන් දර්ශනයෙන් රත්රන් වැන්නක්
ලෝකයේ පහලනොවන්නේ ද
ඒ තාක් කල් රත්රන් අතුරුදහන් වීම සිදුනොවේ.
ලෝකයේ යම් තැනෙක
ජාත රූප පතිරූපකයා (සරුව පිත්තල) ජනිත වන්නේ ද
අනතුරුව ජාතරූපයා (රත්රන්) අතුරු දහන්වීම සිදුවෙයි.

යම්තාක් කල් මේ ලෝකයෙහි සද්ධර්ම පතිරූපක හෙවත්
(පෙනුමෙන් සද්ධර්මය වැනි ඉගැන්වීම්) නූපදීද,
 ඒ තාක් කල් සද්ධර්මයාගේ අතුරුදහන් වීමක් සිදුනොවේ.
යම් තැනෙක සද්ධර්ම පතිරූපකයන්
(පෙනුමෙන් සද්ධර්මය වැනි ඉගැන්වීම්) උපදීද?
එවැනි අවස්ථාවලදී සද්ධර්මයාගේ අතුරුදන්වීම සිදුවෙයි"

මේ ශාසනයෙහිම උපදින හිස් පුද්ගලයන් මගින්
සද්ධර්මය විනාශයට පත්ව අතුරුදහන් වෙන බව
බුදුන් වහන්සේ මෙම දේශනාව මගින් පෙන්වාදී ඇත.."

මේ සසුනෙහි
භික්ෂු, භික්ෂුණී , උපාසක, උපාසිකාවෝ
තම ශාස්තෘන් වහන්සේ කෙරෙහි ගෞරවයක් නොමැතිව
යටහත් පහත් බවක් නොමැතිව වාසය කෙරෙත්ද?

* ධර්මය කෙරෙහි ගෞරව නොමැතිව
යටහත් පහත් පැවතුම් නොමැතිව වාසය කරත්ද?

සංඝරත්නය කෙරෙහි ගෞරව නොමැතිව

 යටහත් පහත් පැවතුම් නොමැතිව වාසය කරත්ද?

*ශික්ෂා මාර්ගය හෙවත් ශික්ෂාපද කෙරෙහි ගෞරව නොමැතිව
යටහත් පහත් පැවතුම නොමැතිව වාසය කරත්ද?

සමාධිය කෙරෙහි යටහත් පහත් පැවතුම් නොමැතිව
වාසය කරත්ද?
සද්ධර්මයේ විනාශය අතුරුදහන්වීම පිණිස ඉවහල් වන බවද
බුදුරජාණන් වහන්සේ පෙන්වා දුන්හ.

මේ ශාසනයෙහි හිස් පුද්ගලයෝ උපදිති.
මේ ශාසනයෙහිම උපදින හිස් පුද්ගලයන් මගින්
සද්ධර්මය විනාශයට පත්ව අතුරුදහන් වෙයි.

සද්ධම්ම පතිරූපක සූත්‍රය
සංයුක්ත නිකායේ කස්සප සංයුත්තයේ දහතුන්වැනි සූත්‍රයයි.

දේශපාලනික භික්ෂුව වැඳීමට පිදීමට සුදුසුද?

භික්ෂුව
කිසිසේත්ම සමාජයට බැඳුණ කෙනෙක් නොවෙයි.

භික්ෂුව සමාජයට වගකිවයුතු නැහැ.
බුදු දහමට අනුව හැසිරෙන සැබෑ භික්ෂුවක්
කිසිදු අයුරකින් සමාජයට සම්බන්ධ නැහැ.

භික්ෂුවක් සිවුර ඉල්ලාගන්නෙ
නිවන් දකින්න කටයුතු කරනවා
කියන පොරොන්දුව දීමෙන් පසුයි.

ලාභ උපදවන මඟ එකෙකි.
නිවන් මඟ අනෙකකි.

සිවුරට තියන බලය දේශපාලනිකව පාවිච්චිය
බුදු දහමට එකඟ නැහැ.

දේශපාලනයෙදි විවිධ ප්‍රභේද තියනවා.
සමහර වෙලාවට හැමෝම වැරදියි.
භික්ෂුව ගන්න පැත්ත විවරණය වෙන්න කොහොමද?
යුද්ධයකදි භික්ෂුවක් කොයි පැත්ත ගත්තත් වැරදියි.
මේ වගේ දාමරිකයන් අතරට මුසු වීම පවා වැරදියි.
ගිහියන්වත් නොකළ යුතු දාමරික කම් කරන
මැර භික්ෂුවකගෙ සැබෑ වටිනාකම කුමක්ද?

බුදු දහම අකාලිකයි.
භික්ෂුවක් හැසිරිය යුතු ආකාරය
ගිහියන් තීරණය නොකළ යුතුයි.
භික්ෂුවකගේ හැසිරීම කෙබඳුදැයි
බුදුන් වහන්සේ නියම කර තිබෙනවා.

“මහණෙනි”
අවිද්‍යාවෙන් යුතු මිනිසා ඉඳින්
(යම් විදියකින්) පින් රැස් කෙරේද?
ඔහුගේ විඤ්ඤාණය ඒ අනුව යයි.
ඉඳින් ඔහු පව් රැස් කෙරේද?
ඔහුගේ විඤ්ඤාණය ඒ අනුව යයි.
ඉඳින් ඔහු අරූපාවචර පින් රැස් කෙරේද?
ඔහුගේ විඤ්ඤාණය ඒ අනුව යයි”

“මහණෙනි,
යම් අවස්ථාවක පටන් භික්ෂුවකගේ අවිද්‍යාව ප්‍රහීණ වීද?
විද්‍යාව ඉපදුනේද?
එවක් පටන් ඔහු අවිද්‍යාව දුරු කිරීමෙන්
විද්‍යාව උපදවා ගැනීමෙන් පින් රැස් නො කරයි.
පව්ද රැස් නොකරයි. අරූපාවචර පින්ද රැස් නොකරයි”

”මේ ශාසනයෙහි යමෙක් පිනද පවද බැහැර කොට,
බ්‍රහ්මචාරි ව වෙසෙමින්, නුවණින් විමසා බලා
ලොව හැසිරේ නම්
ඒකාන්තයෙන් ඔහුට භික්ෂුව යැයි කියනු ලැබේ”

භික්ෂුවගේ කාර්ය භාරය තීරණය කරන
භික්ෂුව හෝ ඔහුට සමීප ගිහියන්ගෙ ප්‍රඥාව මත
භික්ෂුවගේ ගමන සුගතියටද දුගතියටද යන්න
තීරණය වේවි.

බුදුන් වහන්සෙ භික්ෂූන්ට කියන්නෙ
ගැඹුරු ලිඳකට එබෙනවා වගේ
ප්‍රවේශමෙන් ගිහියන් අතර හැසිරෙන්න කියලා.

භික්ෂුවගෙ සිවිල් බලය භාවිතා කරන
පටු දැක්මක් ඇති ආත්මාර්ථකාමීන්ට
භික්ෂුවට මොනවා වුණත් දැනෙන්නෙ නෑ.

රාගයෙන් ද්වේශයෙන් මුලාවූ භික්ෂූන්
පහන් දැල්ලට යන පළඟැටියන් මෙන්
විනාශය සොයා යනවා.

දුසිල්ව වෙසෙමින් සිවුපසය ලැබීම,
ගිහියන්ගෙන් වැඳුම් පිදුම් ලැබීම
මතු මහා දුක් කඳකට හේතු වෙන බව
අග්ගික්ඛන්දෝපම සූත්‍රයේ දැක්වෙනවා.

සිවුරක් දැවටීමෙන් සිල්වත් වේ නම්
උපන් විගසම සිවුරක් දවටන්නැයි
බුදුන් වහන්සේ පවසා තියනවා.

මේ භික්ෂු සමාජයෙහි
එක පැතිකඩක් පමණකි.
සමස්ත භික්ෂු සමාජය මේ රෝගයෙන් නොපෙළෙයි.

දිනකට එක වේලක් වළඳන
විපස්සනා වඩමින් නිවන් මග යන
අන් අයට යන්නට සහාය දෙන
සුපේශල ශික්ෂාකාමී සිල්වත් භික්ෂූන් වහන්සේලාද
අපට තැන තැන හමුවෙති.

යම් යම් වහන්සේලා හානි කරන,
කඩතොලු කරන, විනාශකරන සසුන
අදටත් රැකෙන්නේ උන්වහන්සේලා නිසාය.


https://www.facebook.com/sharer/sharer.php?u=http%3A%2F%2Fsansaranee.blogspot.com%2F2017%2F01%2Fblog-post_8.html&src=sdkpreparse