20170128

ආශ්‍රමවාසී ධම්මජාත හිමිගෙන් නව නිකායක් සහ ආශ්‍රමයක්?

මේ පෝස්ට් එක සැක සහිතයි.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=116444502201811
 ආශ්‍රමවාසී ධම්මජාත හිමි
පැවිදි වීමට පෙර රැකියාව කල
ඇඟලුම් කම්හලේ වංචාවකට සම්බන්ධ වුණාද කියල
පහසුවෙන් සොයාගන්න පුලුවන්.
පෙම් සබඳතාව අහිමි වුණේ ඒ නිසා කියල
නිවැරදිව කියන්න හේතු නැහැ.
අද කාලෙ වංචා ගැන තොරතුරු නැත්නම්
ඇඟලුම් කම්හලේ වංචාවක් කළා කියා
දැන් චෝදනා කරන්න  බැහැ.
මිනිස්සු වෙනස් වෙනවා.

මේ පෝස්ට් එකේ ස්වභාවය අනුව
ධම්මජාත හිමියන්ගෙම ගෝලයො පිරිසක්
ඔහුගෙ ප්‍රසිද්ධිය සඳහා සැලසුම් කරන
වක්‍ර උපක්‍රමයක් වෙන්න පුලුවන්.

එවැනි ප්‍රවණතාවයක් ඇතිවෙන්නෙ
ඔහුට පක්ෂපාතී කල්ලියක් නිර්මාණය වී
ආශ්‍රමය තුළ ඔහුගෙ බලය වැඩිකරගන්න
විශේෂ ව්‍යාපෘති දියත් කිරීමෙන්.

එහෙම නම්
ධම්මජාත හිමියන්ගෙ නායකත්වයෙන්
ඔහුගෙම අනුගාමිකයන් පිරිසක් සහිතව
නව සදහම් ආශ්‍රමයක් බිහිවීමට
බොහෝ දුරට ඉඩ තියනවා.

සිරි දහමට වෙනම ඇඳුමක්, කුඩයක්,
වෙනම නිශ්චිත චර්යා රටාවක්
සමග ප්‍රසිද්ධියකුත් තියන නිසා
ආශ්‍රමයට වඩා ධම්මජාත හිමිට සමීප
ඔහුගෙ නායකත්වයට හිතැති පිරිසක් සමග
වෙනම සිරිදහම් නිකායක් හදන්නට
අවශ්‍ය සාධක බහුලව තියනවා.

ඔවුන්ම ප්‍රසිද්ධිය දුන්
නව පන්නයක දහමක් සමග
ඒ දහමට මෝහනය වුණ අනුගාමික පිරිසක්
වෙනත් නිකායක් ගැන හිතන ආශ්‍රමවාසියෙකුට
විශාල පහසු කමක්.

බුදුන් වහන්සේම
වරක් පෙන්වා වදාළ පරිදි
සැරියුත්, මුගලන්, අනඳ ආදී
මහා ශ්‍රාවක තෙරුන් වහන්සේලා සමග
ඔවුන් අනුව හැසුරුණ ශ්‍රාවක පිරිස
ඔවුන්ගේ ස්වභාවයට සමාන පිරිසක්.

අවශ්‍ය පසුබිමක් හදාගෙන
සුදුසු කල් යල් නිවැරදිව බලා
ස්වාධීනව ක්‍රියායාකරන්නට සමත් වුණොත්
ධම්මජාත හිමි මෙන් හිතන පිරිසක්
ඔහු වටා රොක්වීම ස්වාභාවිකයි.

සිරිධම්ම හිමි ගැන ඉතා හොඳින් දන්නා
ධම්මජාත හිමි අලුත් නිකායක් හැදුවොත්
සිරිධම්ම හිමියන්ට පවතින
ප්‍රධානම තර්ජනය වන්නේ ඔහුයි.

තර්කන හැකියාවෙන් හෝ දැනුමෙන්
සිරිධම්ම හිමි තරම් දුරට සන්නද්ධ නොවීම
මේ සඳහා ධම්මජාත හිමිට ඇති ප්‍රධාන බාධාවක්.

සිරි දහම බුදු දහම නොවන නිසා
සිරි දහමේ ක්‍රමවේද මත පදනම්ව
සිරි දහම වෙනත් විදියකට අරුත් දක්වා
නව දහමක් තනා ගැනීම
ඉතාම පහසුවෙන් කළ හැකියි.

සිරිධම්ම හිමිගේ ප්‍රධානම අවිය
ඔහු වඩා දියුණු කරගෙන ඇති
මෝහය පදනම් වූ ලෞකික සමාධියයි.

ඕනම කල්ලියක නායකයෙකුට තියන
ප්‍රධානම ආකර්ෂණීය සාධකය
සමථ භාවනාවෙන් ඔහු ලබන
ලෞකික සමාධියයි.
ලෞකික සමාධියෙහි පදනම වන්නේ
ක්‍රියාකාරී සිතක සාපේක්ෂක ඉවත් කරමින්
සිත ශූන්‍ය කර ලබන මෝහයයි.
අන් සියලු අරමුණු නොසලකා හැර
එකම අරමුණක සිත පිහිටුවාගෙන
මෝහයෙන් ලබන ලෞකික සමාධිය
ඕනෑම බුද්ධි හීනයෙකුට වුවත්
ඉතා පහසුවෙන් ලැබිය හැකියි.

ධම්මජාත හිමි
සමථ භාවනාවෙන් ලබාගන්නා
ලෞකික සමාධිය ප්‍රබල නම්
ඔහුගේ දේශනා අසමින් මෝහයට පත්වන්නට
ඔහු වටාත් මෙවැනිම පිරිසක් රොක් වෙයි.

අනුගාමිකයා දේශනා අසමින්
ක්‍රමක්‍රමයෙන් මෝහනයට පත් වෙමින්
වහා බිඳෙන සුළු සමාධියකට පත් වෙනවා.

ලෞකික සමාධිය සමග සම්බන්ධ වන්නට
තර්කන හැකියාව සහ  දැනුම අත්‍යාවශ්‍ය නැතත්
ඇත්නම් ඉතාම ප්‍රයෝජනවත් වන්නේ
අනුගාමිකයන් යාවජීව කරගන්නටයි.
දේශනා වලින් අනුගාමිකයා ලබන
වහා බිඳෙන සුළු ක්ෂණික සමාධිය
නැවත නැවත උපදවා ගන්නට
ඔවුන්ට යළි යළිත් ආශ්‍රමයට එන්න වෙනවා.
සමාධිය අළුත් කරගන්නට හැකිවෙන විදියට
සිරිධම්ම හිමි පුනපුනා දෙසන අමුතු දහම
ධම්මජාත හිමිට රහසක් නොවෙයි.

"ඉන්ද්‍රිය සංවරය ඇති කර ගැනීමට නම්
ඉන්ද්‍රිය සංවරයෙන් තොරව ජීවත් විය යුතුයි"
වැනි අතාර්කික ප්‍රකාශ ඉදිරිපත් කොට
ඒ ගැන තර්ක කරමින් තහවුරු කරමින්
අසන්නන් මෝහනය කරන ක්‍රමවේදය
ධම්මජාත හිමිටත් දැන් හුරු ඇති.
ඔහු ඒ දහම් දෙසීම
පහසුවෙන් අනුකරණය කරාවි.

ඒ නැතත්
ධම්මජාත හිමිගෙ සමාධිය ප්‍රබල නම්
ලෞකික සමාධිය පදනම් කරගෙන
ඔහු මොනවා කිව්වත් අනුගාමිකයන්
හිස් මුදුනින් පිළිගන්නවා.

එක් පුද්ගලයෙකුගේ ලෞකික සමාධියත්
ප්‍රචාරණය, සහ සන්දර්ශනත් මත යැපෙන මෙවැනි කල්ලි
වර්ධන වීමත් සමග වෙනත් නිකාය වලට බිඳීම
කිසිවෙකුටවත් වළක්වන්න බැහැ.

සිරි සදහම් ආශ්‍රම ක්‍රම වේදය මත
අලුත් නිකායක් බිහි කිරීම
බුදුදහමෙන් නිකායක් බිඳිනවාට වඩා
දහස් වරක් පහසුයි.

නව සදහම් ආශ්‍රමයක් පිහිටුවා ගැනීමට
ධම්මජාත හිමිට අවශ්‍යවන්නේ
ධම්මජාත හිමිට පක්ෂපාතිත්වයත්
මූල්‍යමය ශක්‍යතාවයත්, සංවිධාන ශක්තියත් ඇති
ඔහු මෙන් හිතන ඔහුටම ලැදි දායක පිරිසක්.

බුදු දහමෙන් පැහැරගෙන
තමන්ට රිසි පරිදි වෙනස් කර තැනූ නිසා
දෙසන දහමට අයිතිවාසිකම් කියන්නත්
සිරිධම්ම හිමිට අවකාශයක් නැහැ.

ආශ්‍රමය බිඳී යාම සිදුවන දිනය
ඉක්මණින් හෝ ප්‍රමාද වී උදා වෙන බව
නිශ්චිතව කිව හැක්කේ
ලොව බිහි වූ සෑම කල්ලියකටම
විභේදනය පොදු නිසයි.

මෙවන් බෙදීමක් සිදුවීම
සදහම් ආශ්‍රමයට කෙසේ වෙතත්
සිරිධම්ම නිකායට පමණක් නොව
නිර්මල  බුදු සසුනටත්, අපේ රටටත්
තවත් හානිකර අභියෝගයක් වනු ඇති.