කම් සැප හා සුඛ හැරීම
පවත්නා ක්රමය තුළ භික්ෂු රාමුව තුළින් මිනිස් අයිතිවාසිකම් උල්ලංගනය වන්නේ ද ?
මක් නිසාද යත් අද පැවිද්ද ලබන්නේ නිවැරදි අවබෝධය ඇතුව නොව
" හතර කේන්දරේ පාළු වීම " යන ජන සම්මතය තුළ වීම නිසාය.
මිනිසුන් ලෙස ඉපිද ,
යම් සමාජ හීණතාවයක් පදනම් වී ,
මෙසේ පැවිදි බව ලබා ,
සිවුර තුළ හිඳිමින් ,
කම්සැප ම හිතමින් ,
එයටම ලොඹ බඳිමින් ,
නුතන බහුතරයක් භික්ෂුහු
ගෙවන ජීවිතය මට නම් මහම මහා අවුලකි.
එක්කෝ උන්නාන්සේලා කම් සැප පතා සිවුර හැරපියා ආ යුතුය.
නැත හොත් නිවැරදි අවබෝධයෙන් ආධ්යාත්මික වර්ධනය සිදුකළ යුතුය.
~ නුතන ~
====================================================================
නූතන මානවයාගේ ඉහත සටහනට
පිළිතුරක් ලෙස තැබූ
පිළිතුරක් ලෙස තැබූ
ජනක බස්නායකගේ මේ සටහන...
---------------
මා මෙතෙක් මේ මාතෘකාව පිළිබඳව කියැවූ සමබර සහ අති විශිෂ්ඨම සටහනක්...
---------------
මා මෙතෙක් මේ මාතෘකාව පිළිබඳව කියැවූ සමබර සහ අති විශිෂ්ඨම සටහනක්...
========================================
ජනක බස්නායක මේන ටිකක් “දැළි පිහියෙන් කිරි කනවා“ වගේ වැඩක්.... අපි හුදෙක් භික්ෂුව කියලා හැඳින්වීමක් කලත් සාසනේ තුල ඔය කියන කොටස් දෙකම ඉන්නවා...
අපි හුදෙක් බෞද්ධ කියලා අදහස් කරන්නේ අපේ දෙමව්පියෝ බෞද්ධ වීම පදනම් කරගෙන.. ඉන් එහාට බෞද්ධයා යනු හුදෙක් වන්දනාමානයට එහා ගිය මනැසින් ලෝකය දැකිය හැකි විචාලිය හැකි චරිතයක් ලෙසයි මම දකින්නේ....
නුතනගේ මේ අදහස තුලත් නියෝජනය වෙන්නේ ඔය කියපු “මහණ කමට පත් වු හෝ පත් කරනු ලැබු කොටස ගැන.... ඒක හරියට දෙමව්පිය උරුමයෙන් ලැබෙන බෞද්ධකම වගේ දෙයක්...
මීට කලිනුත් අවස්ථාවක මම මේ ගැන අදහසක් දැරුවා... සංඝයාවහන්සේට ලෞකික ජීවිතයෙන් භුත්කි විඳිය හැකි යැයි සම්මත හෝ පිළිගත හැකි තත්වයන් මොනවාද කියන කාරනේ මත...
වර්ථමාන තත්වය ගත්තොත් බැලු බැල්මටම පේන්න තියෙන්නේ මුළු මහත් සාසනයම විපරීත වෙලා තියන හැඩක්...
නමුත් ඒ අපි නිතර දකින අහන දේ මත පදනම් වෙලා....උසස් යැයි සම්මත, ජනප්රිය යැයි සම්මත හිමිවරු විසින් කරන්නා යම් යම් සාසන විරෝධී ක්රියා මත පදනම් කරගෙන තමයි අපි මුළු මහත් සාසනයම විවේචනය කරන්නේ....
නමුත් අපිට නොපෙනෙන.. අපි නොදකින කොටසක් ඉන්නවා.. ඔවුන් තමයි අදටත් මේ සාසනය ආරක්ෂා කරන්නේ... නියාමාකරයෙන් පැවිද්ද රකින්නේ.. ඔවුන්ට යාන වාහන... වායුසමනය කරපු භාවනා කුටි.. වේලක් නොවරින දානේ... අතවැස්සෝ වැනි දේ නැතත් නිසියාකාරයෙන් ආගමානුකූලව ධර්මය ප්රචාරය කරිමින් රකිමින් ජීවත් වෙනවා....
මේ අනිත් සුළු කොටස තමයි සාසනේ වනසන්නේ....
හැබැයි එතනදී යම් දෙයක් කියන්න ඕනේ.... මම පෞද්ගලිකව බො.බ.සේනා වේ පරමාර්ථ වලට එකඟයි..... රටේ බහුතර බෞද්ධ ප්රජාව වෙනුවෙන් යම් හඬක් අවශ්යයි.... නමුත් එය හුදෙක් යම් යම් මෙහෙයවීම් හෝ දේශපාලන අවශ්යතා මත තටයුතු නොකල යුතුයි.... පහුගිය සිද්ධින් හමුවේ බො.බ.සේ යම් ආකාරයක දේශපාළණික රාමුවක කටයුතු කරන බවත් පේනවා.... යම් ආගමක් ආරක්ෂා කරනවා කියනනේ අනෙක් ආගම් යටපත් කරනවා කියන එක නෙමෙයි... මේ රටේ ජීවත්වෙන හැම ජනකොටසකට ආගමික නිදහස තියනවා... ඒක නැති කරන්න උත්සාහ ගැනීම හෝ කටයුතු කිරීම වැරදියි....
නමුත් අපි දන්නවා යම් යම් කාලවලදී බෞද්ධාගමට හා බෞද්ධයින්ට ආසාධාරණකම් සිද්ධ උනා... අන්න ඒ දේවල් වෙනුවෙන් හඬක් තිබිය යුතුයි....
අපේ රටේ තියන ප්රධාන ප්රශ්නේ හැම රෙද්දටම දේශපාළනය ගෑවිලා තියන එක... පන්සල පල්ලිය කෝවිල.. දේවාලේ.. ඉස්කෝලේ.... ඉස්පිරිතාලේ ඇතුලු මෙකී නොකී හැම දේම පදනම වෙන්නේ දේශපාලනේ... ඒ තුල තමයි මේ හැම තැනකම පරිහානිය ආරම්භ වෙන්නේ... හාමුදුරුවරු ඇතුලු හැම දෙනාම තම තමන්ගේ වාසි තකා ඒ ඒ දේශපාළකයාට කඩේ යනවා.... එතනදී ඔවුන්ට ලැබෙන වරප්රසාද වරදානත් එක්ක බණ කියනවට වඩා දේවල් උන්නාන්සේලාට කරන්න සිද්ධවෙනවා... සමහර විට කුණු රෙදි සෝදන්න.... චන්ඩින්ට ආශිර්වාද පුජා තියන්න.... දිනන පැත්තට කහින්න.... විරෝධතා දක්වන්න වගේ දේවල් උන්නාන්සේලාගේ රාජකාරී ලැයිස්තුවට ඇතුලත් වෙනවා.... පසුකාලීනව ඔය දේවල් සම්මතයන් වෙලා අනාගත පරම්පරාවට උගන්නන්නත් බැරි නැහැ....
හැබැයි ඔය කියන කිසිම දේකට සම්බන්ධ නොවී.. බණක් භාවනාවක් කරගෙන.... ගමේ ඇත්තන්ගේ මරණෙට පැන් වඩාගෙන.. දහම් පාසැලේ දරැවන්ට අකුරු කරවන හිමිවරුත් අපේ රටේ ඉන්නවා...
ඔය අතර “නිමලව“ වගේ ආරණ්ය සේනාසන වල ඉන්න හිමිවරු කිසිම සමාජ ඇසුරකින් තොරව භාවනානුයෝගීව වැඩ ඉන්න බවත් මතක් කරන්න ඕනේ.....
------------------------------------------------------------------ජනක බස්නායක
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=560337854025224