20190224

මත්පැන් බීමෙන් පවක් වෙන්නෙ කොහොමද?

 
 ප්‍රඥාවෙන් මත්පැන් බීම දකින්න නම්
බුදුන් වහන්සේ දුටු ආකාරයට
මත්පැන් දකින්න පුලුවන් වෙන්න ඕන.

බුදුන් වහන්සේ ඇයි ඔබට
මත්පැනෙන් වළකින්න
යෝජනා කරන්නෙ.

මේ සංවාදයෙන් ඒ පිළිබඳ
තොරතුරු ටිකක් හොයාගන්න
ඔබට හැකි වේවි.
 
Kasun Nimantha
මත් පැන් බිංදුවක් බිව්වොත් මොකද වෙන්න ඒක පවක් වෙන්නෙ කොහොමද ?

Athula Siriwardhane
මත්පැන් බීම පාපයක් නොවෙයි.
පාපයට දොරටුවක්..
අකුසල් සිදු වෙන්න දොරටුවක්..

මත්පැන් වලින්
මේ මොහොත පිළිබඳ
සිහිය දුර්වල වෙනවා.
ප්‍රමාදය කියන්නෙ ඒකටයි..
පමාදට්ඨාන

මේ සමාධිය මිථ්‍යා සමාධියක්.
වැරදි සමාධියෙන් සිහිය අඩු වෙනවා.
කායිකවත් සිහිය විනාශ වෙනවා...
සංවේදී බව අඩු වෙනවා.
මනස පටු වෙනවා.

වයසට යද්දි සිහිය දුර්වල වෙනවා.
සමහර විට
සිහිය නැත්තටම නැති වෙනවා..

Kasun Nimantha
මම මත්පැන් අංශු මාත්‍රයක් බීල තියන්ව , මම දන්න විදිහට coca cola වල ස්වල්ප ප්‍රමානයක් ඇල් කොහොල් අඩංගුයි මම බීල තියනව ඔය කියන මුකුත් වෙල නැහැනෙහ්

Athula Siriwardhane
පළවෙනි වතාවට බෝතලයක් බිව්වත්
මත්වුණේ නැත්නම් ප්‍රශ්නයක් නෑ..
මට නම් පළවෙනි දවසෙ
බියර් උගුරු කීපයක් බීල
කාපු සේරම වමනෙ ගියා.

Kasun Nimantha
මම මේ කියන්නෙ අංශු මත්‍රයක් ගැන බිංදුවක් කියල හිතන්නකො, කොක කෝල බොතලයක් බොනව කියල හිතන්නකො. එතකොට

Athula Siriwardhane .
ප්‍රමාදයට පත් වෙන තරමට
මත් වෙන්නෙ නැත්නම්
බුදුන් වහන්සේටවත් ප්‍රශ්නයක් නෑ..

Kasun Nimantha
ප්‍රශ්නයක් නැහැ කියන එක උත්තරය නෙවේ , මමත් දන්නෙ නැති නිසයි ඔබ තුමගෙන් ඇහුවෙ, බලන් යනකොට ඔබතුමාත් දන්නෙ නෑ, දැන් නැත් තන් දන්නෑ කියනන්ඩ, වැල් වටාරම් කියන්නෙ නැතුව.

Athula Siriwardhane .
අවශ්‍ය ප්‍රමාණයට රත් වුණේ නැත්නම්
ගින්නක් ඇති වෙන්නෙ නෑ.

Kasun Nimantha
ඒ කියන්නෙ බිංදුවක් බිව්වට අවුලක් නැහැ. නේද?

Athula Siriwardhane
සිල්පදයෙ තියෙන්නෙ
මත් වීමෙන් ප්‍රමාදයට නොපැමිණෙමි
කියලයි...
ඔබ මත් වෙන්න අවශ්‍ය
බිංදුවක්ද බෝතලයක්ද
කියා දන්නෙ ඔබයි.

Kasun Nimantha 
මට ඕක තෙරෙන්නෙ නැති නිසයි අහුවෙ,බිංදුවක් බිව්වට මත් වෙන්නෙ නෑ මම බීල තියනව,කාලක් විතර බිව්වොත් මත් වෙනව ඒතකොට ඔය කියන එක හරි, මට ඕ නෙ දැන ගන්න අර මත් පැන් බිංදුවක් ගන්නකොට ඔය සිල් පදය තේරුම් කරගන්න ඕනෙ කොහොමද කියල. අංකල් මෙච්චර වේලා කොච්චර ටොක්ස් දුන්නත් ඔයා දැන්නෙත් නෑ ඒ හේතුව,ඔයත් ඒක කාගෙන් හරි අහන්න, මාත් අහන්නම්

Athula Siriwardhane
දැන් මට සිදු වෙන්නෙ
මම දන්නවා කියා පෙන්වන්නයි.
ඒ දන්න ටිකත් මදි වෙන්න පුලුවන්..
එහෙම වුණොත් ප්‍රශ්න කරන්න.

ඔබ මට කියන්නෙ
හැන්දෙන් පොවන්නද?

ඔබ හැන්දෙන්
පොවන්න ඕන කෙනෙක් නොවෙයි...
කාටවත් එහෙම පොවන්න මම කැමති නෑ...

ඔබ තනියම හිතල
තේරුම් ගන්න පුලුවන් කෙනෙක්.

ඔබ වගේ අයටත්
සමහර වෙලාවට
හැන්දෙන් පොවන්නත් වෙනවා.

වයසට ගිහින් හෝ
තර්කවලට ඇබ්බැහි වෙලා
ඔලුව අවුල් වුණ අයට
හැන්දෙන් පොවන්න වෙනවා.

ඔවුන්ට දෙයක් තේරුම් ගන්න
කල් යනවා. විස්තර අවශ්‍යයි.

ඔබට ප්‍රශ්නයක් වෙලා ඇත්තෙ
අපේ මෝඩ අධ්‍යාපන ක්‍රමය.
ඔබ හොයන්නෙ ටියුට් එකක්.
මම ටියුට් දුන්න කාලයක් තිබුණා.
මමත් මගේ වැරදි හදා ගන්නවා.

ඔබ වගේ හිතන අයට ටියුට් දුන්නොත්
ඔබ හිතල බලන්නෙ නෑ.
ඒක අපි දෙන්නාටම හානිකරයි.
මමත් ඔහේ දේශන දෙන්න හුරු වෙනවා.
ඔබ තොරතුරු රැස් කරන්න පුරුදු වෙනවා.
"ඔයා දන්නෙ නෑ" කියන චෝදනාව
අහගන්න බලාගෙන හරි වෙට්ටු දාන එක
අපි දෙන්නාටම හොඳයි.

ඔබ අහපු ප්‍රශ්න හොඳට ඇහුවා.
ඔබට අවශ්‍ය පිළිතුරු මමත් දුන්නා.
ඔබ ළඟ තොරතුරු මදි.

ඔබ ඔය අන්තිමට අහපු ප්‍රශ්න දෙකට
මම ඉතාම පැහැදිලිව පිළිතුරු දීල තියනවා.

මත්පැන් බීමෙන් පවක් වෙන්නෙ නෑ කිව්වට
මත්පැන් බීමෙන් පවක් වෙන්නෙ කොහොමද කියල
ඔබට කිව්වෙ නැත්තෙ ඔබ ඒ දුර
මාත් එක්ක නොගිය නිසා.

ඔබ මට කියන උදාහරණයෙන්
කොකා කෝලාවල ඇල්කොහොල්වලින්
බුදු දහමෙ "මත්පැන් පානය කරලා
ප්‍රමාදයට පත්වුණා" කියන
ගැටලු සහගත තැනට ඔබ එන්නෙ නෑ කියලා
මම ඔබට කිව්වා.

අවස්ථා දෙකක
ඔබේ ඉවසීම බිඳුණා.
ඔබ දැන් අමුවෙන්ම ප්‍රශ්නෙ ඇහුවා.
"මට ඕනෙ දැන ගන්න අර මත් පැන් බිංදුවක් ගන්නකොට
ඔය සිල් පදය තේරුම් කරගන්න ඕනෙ කොහොමද කියල."

මේ ප්‍රශ්නය මගෙන් අහලා
මම අමාරුවෙ වැටෙන්න ප්‍රශ්න කරන්න
ඔබ අඩුම ගානෙ තියරි එකත් දැන ගන්න ඕන.
අත්දැකීම විතරක් මදි.

තියරි එකවත් නොදන්න කෙනෙක්
තියරි එකට අනුව
අත්දැකීම දන්න කෙනෙක් අල්ලගෙන
ඔහු අමාරුවෙ දාන්න හිතාගෙන
වැරදියට ප්‍රශ්න අහන්න ගියාම
නොදන්න කෙනාගෙ ඉවසීම බිඳෙනවා.

තියරි හොඳටම දන්න කෙනෙකුටවත්
තියරි එකත් දැනගෙන
විඳ පසක් කළ කෙනා වට්ටන්න බැහැ.
මගදි පැනල යන්න වෙනවා.
දක්ෂයා එතනදි නැවෙනවා.
ඔහු පරිවර්තනය වෙනවා.

අංගුලිමාල දක්ෂයෙක්.
ඒක වාක්‍යයෙන් ඔහු නැවුණා.

සච්චක අදක්ෂයෙක්.
දින හතක් බුදුන් වහන්සේ සමග
ඔහු වාද කරගෙන යද්දි
අහගෙන හිටිය අය මාර්ග ඵල ලැබුවා.
බුදුන් වහන්සේ වාදය යද්දි
කාය භාවනා චිත්ත භාවනා ගැන
සච්චකට කියා දුන්නා.
"අග්නිවෙස්සන,
කාය භාවනා නැති ඔබට
මොන චිත්ත භවනාද?"
බුදුන් වහන්සේ සච්චකට කිව්වා.

බුදුන් වහන්සේ
සච්චකගෙ බඩ ගැන ඇහුවෙ අන්තිමට.
පළවෙනි දවසෙම බඩ ගැන අහලා
සච්චක පරද්දන්න තිබුණා.
බුදුන් වහන්සේ එහෙම කළා නම්
මාර්ග ඵල ලබාපු අයට
මොකද වෙන්නෙ.
සුදුසු වෙලාවට ඇහුවා...
සච්චක පැනලා දිව්වා...
සච්චක වෙනස් වුණේ නෑ..

සච්චකලා බුකියෙ වැහි වැහැලා.
මටත් නිතරම හමුවෙනවා.
මම සාමාන්‍ය කෙනෙක් නිසා
සච්චක කෙනෙක් එක්ක පැටලුණාම
ඔහු වාදයෙන් පරදිනකොට
කුණුහරුප අහගන්න වෙනවා
නින්දා අවමාන විඳින්න වෙනවා.
අහන් ඉන්න අය ගැන හිතලා
අපිට ඉදිරියට යන්න වෙනවා.

ඔබ ප්‍රශ්න කළේ අවංකවම
පිළිතුර දැන ගන්නද?
ඔබේ උවමනාව අවංක නම්
මම නොදන්න දෙයක් දැනගන්න
මට අවස්ථාව සැලසීමක්
ප්‍රශ්නවලින් සිදු විය යුතුයි.

ඔබට ඕන වුණේ මේ ටික කියන්න
"අංකල් මෙච්චර වේලා කොච්චර ටොක්ස් දුන්නත් ඔයා දැන්නෙත් නෑ ඒ හේතුව,ඔයත් ඒක කාගෙන් හරි අහන්න, මාත් අහන්නම්"
ඔබට ඕන වුණේ මේ ටික කියාගන්න
සුදුසුයි කියා හිතෙන අවස්ථාවක්.

දැන් ඔබ ඒ තෘප්තියත් ලබාපු නිසා
කාගෙන්වත් අහන්නෙ නැතුව දැනගන්න
අවශ්‍ය තොරතුරු මම දෙන්නම්..
මදි නම් තව අහන්න.

කොහොම වුණත් ඔබ මේ
ප්‍රශ්න ඇසීම වැදගත්.
අතුරු කතා දොස් නොවෙයි.

ඔබට වැරදුණේ මෙතනයි.
"මට ඕනෙ දැන ගන්න අර මත් පැන් බිංදුවක් ගන්නකොට ඔය සිල් පදය තේරුම් කරගන්න ඕනෙ කොහොමද කියල"
මෙතනට සිල් පදය අදාළ නෑ.
ඔබ කොකා කෝලා බෝතලෙන්
එහාට යන්න ඕන.
ඔබ කාලක් බීල තියන කතාව
මාත් එක්ක කියන තුරු
මට ඔබව එතනට අරන් යන්න බෑ..

ඔබේ වයසෙ කෙනෙකුට
මම එහෙම කිව්වා නම් වැරදියි.
ඒත්
අත්දැකීම අවශ්‍යයි.
සිල්පදය බිඳෙන තැනට යන්න
ඔබ තව ඉස්සරහට යන්න ඕන.
ඔබත් බේබද්දාත් අතරෙ
රතු ඉරක් තියනවා.
ඔබ එතන පැනලා නැත්නම්
ඔබ රතු ඉර දන්නෙ නෑ.

ඔබත් අත්දැකීමෙන් රතු ඉර පැන්න බව
ඔබ මට කිව්වෙ අන්තිමට...
ක්ලෝසින් ස්පීච් එකේදි ඔබ කිව්වෙ.
"මම බීල තියනව,
කාලක් විතර බිව්වොත් මත් වෙනව "

රතු ඉර පැන්නත් මත්පැන් බීම
පවක් වෙන්නෙ නෑ,
ඒත් අකුසල් සිදු වෙනවා.

ඔබේ සිතේ නීවරණ මතුවුණාම
ඔබට තියෙන්නෙ අකුසල් සිතක්.
මත්පැන් බීපු අයගෙ සිත්වල
පහසුවෙන් නීවරණ පහළ වෙනවා.

ඇත්ත ජීවිතේ හිමිජ්ජො වගේ ඉන්න
නිවට නියාලු අබලන් මිනිස්සු
කාලක් වැදුණාම නීවරණ මතුවෙලා
සිංහයො වෙනවා.

ඔහුගෙ කෙලෙස් ගබඩාවෙන්
ඔහුට පාලනය කරගන්න බැරි
ද්වේශ සංස්කාර ප්‍රමාණයක්
එකවර හිතට නිදහස් වෙලා
ව්‍යාපාද නීවරණය බවට පත් වෙනවා.

ව්‍යාපාදය අකුසලයක්.

ඔහු සිංහයෙක් කරන්නෙ
පාලනයක් නැති ව්‍යාපාදයෙන්.
කවුරු හරි කණට ගැහුවාම
හතරගාතෙ දාල වැටිලා
හඬාවැටෙන්නෙත්
ව්‍යාපාදය නිසාමයි.

මම පිළිතුරු දුන්න විදියෙන්
ඔබේ ඉවසීම බිඳිලා ඔබ දාපු
කමෙන්ට් දෙකේත් ව්‍යාපාදය තියනවා.

ඔබ මත් වෙන්න බීලා හිටියා නම්
ඔබ කුණුහරුප කියන කෙනෙක් නම්
මට කුණුහරුපත් අහගන්න තිබුණා.

එහෙම අය දෙන්නෙක් අදටත් මගේ
මිතුරු ලැයිස්තුවෙ ඉන්නවා.
දෙන්නාම බුද්ධිමතුන්.
එක්කෙනෙක් ඉතාම නිර්මාණශීලී කෙනෙක්.
පාසැල් වියේ පටන් මිතුරෙක්.
ඔහු බුකියෙ නැතිකාලෙ බුකියට එන්න කියලා
මම යෝජනාත් කළා.

ඔවුන් දෙන්නාම බේබද්දො වුණත්
බුද්ධිමතුන්, මිතුරන් නිසා
මම ඔවුන්ගෙ බාල හැසිරීම් ඉවසනවා.

ඔවුන් කරන්නෙ මොනවද කියා
ඔවුන් බීපු වෙලාවට දන්නෙ නෑ.
ඔවුන් ඇති කරගන්නෙ අකුසල් සිත්.
ඒකට මමත් දායක වෙනවා.
එක පැත්තකින් වරදක්.
ඒත් ඔවුන්ගේ මිතුදම වෙනුවෙන්
මම ඒ ක්‍රියාව සිදු වෙන්න හරිනවා.

මගේ සමාධිය රැකගෙන කතා කරන නිසා
ඔවුන්ට මාව ආදර්ශයක් වෙයි.
සිහිය කඳුළක් හෝ තිබුණොත්
මත්පැනෙන් මත්වුණ වෙලාවට
ඔවුන්ගේ අසරණ බව ඔවුන් තේරුම් ගනියි.
සමහර විට ටිකක් හැදෙයි.

අකුසලය පවකුත් නොවෙයි.
අකුසලය පවකට වඩා බලවත්.

ඔබ කෙනෙකුට කනේපාරක් ගැහුවොත්
සිතේ තියෙන්නෙ ව්‍යාපාද අකුසලය.
ඔබ කරන්නෙ පාප කර්මයක්.
අකුසලය අංශක 25 නම් කර්මය 25යි.
අකුසලය අංශක 65 නම් කර්මය 65යි.
විපාකය එන්නෙ ඒ අංශක ගාණට.

කර්මය විපාක දීල ඉවර වෙයි.
අකුසලය කැළලක් වගේ
ඔබේ හිතේ එකතු වෙනවා.

කවදාක හරි විපස්සනා වඩන දිනක
අප්‍රිය වේදනාවක්, ද්වේශ සිතක්,
ව්‍යාපාදයක් විදියට ඔබ තුළම
ඔබ රැස් කරගත් අකුසලය
සිහියෙන් දකින්න ඔබ පුහුණු වුණොත්
ඒ දකින දෙයින්
අලුත් ද්වේශයක් ව්‍යාපාදයක්
ඇති කර නොගෙන ඉවත් වෙන්න හැරිය යුතුයි.

පාප කර්මයක විපාකය ගෙවිලා යාවි.
අකුසලය කල්ප ගාණක් ඔබත් එක්ක යනවා.

කර්මවලින් ප්‍රඥාව ආවරණය වෙන්නෙ නෑ.
අකුසලයෙන් ප්‍රඥාව ආවරණය වෙනවා.

වතුරට මඩ එකතු කරලා
රත් කළොත් රස්නෙ පසුව නිවී යාවි.
වතුර වාශ්ප වුණත් මඩ ඉතුරු වෙනවා.
අකුසල් ඉතුරු වුණාම තවත් භවයකට
ඒ අකුසල් ටික ප්‍රමාණවත්.
පුනර්භවයකට යන්නෙ අකුසල්.
භවය සකස් වෙන්නෙ කර්ම අනුවයි.

තවත් භවයකට මඩ ටික ගිහින්
වතුර ටිකක් වැටුණාම මඩ වතුර හැදෙනවා.
කර්ම තිබුණොත් ඒ කර්මත් විපාක දෙයි.

මත්පැන් වලින් නීවරණ මතු වෙලා
සිතේ අකුසල් ඇති වෙන නිසා
සිතට "මේ මොහොත" දැකීමෙ හැකියාව
හිතෙන් ගිලිහිලා යනවා.
ප්‍රමාදය කියන්නෙ ඒකයි.
එතන තමයි මත්පැන් වල රතු ඉර.

මුල් කාලෙ
කාලකින් වෙරි වුණ කෙනෙක්
රතු ඉරට යන්න බාගයක් ඕන වෙනවා නම්
කාලකින් වෙරි නොවී ඉන්නෙ
ඔහුගෙ සිහිය දියුණු වෙලා නොවෙයි.

සාමාන්‍ය වෙලාවට ඔහුගෙ සිහිය පවතින්නෙ
කාලක් බීල මත්වුණ කෙනෙකුගෙ මට්ටමේ.
ඒ හින්දා ඔහුට මත්වෙන්න තව කාලක් ඕන.

ප්‍රමාදයට පත්වෙන ගානට මත්පැන් බීම
ශික්ෂණය කරගත යුතු විදියෙ
හානිකර පුරුද්දක්.
පුරුද්දක් ඇබ්බැහිකමක් වුණොත්
ගැලවෙන්න අපහසුයි.

මත්පැන් බීම පාපයක් නෙවෙයි.
අකුසල් සිත් පාලනයක් නැති වෙන නිසා
පාප කර්ම වලට දොරටුවක්..