20140223

හරි පුදුම ඉස්‌කෝලයක්‌...................


වලස්‌බැද්දේ ලොකු ඉස්‌කෝලෙ මහත්තයා

* පාසලට විදුලිය ගන්නෙ විදුලි බලය හෝ සූර්ය කෝෂ නැතිව
* අඩි සීයක්‌ උඩින් තියන ඉස්‌කෝලෙට වතුර ගන්නෙ මෝටරයක්‌ නැතිව
* පාසලට තියෙන්නේ වයින් නොකර බැටරි නැතිව ක්‍රියාත්මක වන ඔරලෝසුවක්‌

වලස්‌බැද්ද ඉස්‌කෝලය වසා දමන්නට නියමිතව තිබුණේය. වලස්‌බැද්ද ඉස්‌කෝලය පිහිටා තිබුණේ බදුල්ල දිස්‌ත්‍රික්‌කයේය. ඇල්ල අධ්‍යාපන කොට්‌ඨාසයේය. කුඹල්වල බස්‌රථයෙන් හල්පේට පැමිණ එතැන් සිට වලස්‌බැද්ද කන්ද නගිමින් දුෂ්කර ක්‍රියාවක්‌ කර පැමිණිය යුතුව තිබූ වලස්‌ගල ඉස්‌කෝලයට ගුරුවරයෙක්‌වත් එන්නට කැමති වූයේ නැත. එන ගුරුවරුන් මොනම හෝ කනපින්දමක්‌ ගහගෙන පුළුවන් ඉක්‌මනින් පාසල හැර තම සේවයට සුකර පහසුකම් සහිත ස්‌ථාන සොයාගෙන ගියහ.

කෙසේ වෙතත් වලස්‌ගල ඉස්‌කෝලය මුලින් සාර සුබාවට තිබුණු එකකි. ඒ ඉස්‌කෝලයේ මුලින්ම සිසුහු 400 ක්‌ පමණ ඉගෙන ගත්හ. එහෙත් 1994 පමණ වනවිට පාසලේ සිටියේ දරුවන් 20 ක්‌ පමණය. දයානන්ද රත්නායක ඉස්‌කෝලෙ මහත්තයා වලස්‌ගල ඉස්‌කෝලයට එන්නේ ඔය අස්‌සේය. දයානන්ද මහත්තයා වලස්‌ගල ඉස්‌කෝලයට එන්නට කලින් හිටියේ බොහෝම ගෞරවයට පාත්‍රවෙමින් තිබුණ බණ්‌ඩාරවෙල මධ්‍ය මහා විද්‍යාලයේ නියෝජ්‍ය විදුහල්පති ලෙසය. ඉන් පස්‌සේ පේරන්දෝරුව විදුහලේ විදුහල්පතිව සිටි හෙතෙම වැහෙන්නට යන වලස්‌වැව ඉස්‌කෝලයට එන්නේ වර්ෂ 1994 දීය. අද වලස්‌වැව ඉස්‌කෝලය මධ්‍යම පළාත බබළවන පාසලකි. මේ වනවිට පාසලේ දරුවෝ දෙසීය තිස්‌පහක්‌ අධ්‍යාපනය ලබති. වලස්‌වැව පාසල ගොඩනැගූ දයානන්ද රත්නායක ඉස්‌කෝලෙ මහත්තයා ඒ දුෂ්කර වු සද්ක්‍රියාව ගැන අපට කියන්නේ මෙසේය.

"මං දැනගෙන හිටියා මට තියෙන අභියෝගය ගැන. මං ඇවිත් හිටියෙ ඈවර කරන්න හදන පාසලකට. මේ වගේ ඉස්‌කෝලයක්‌ ගොඩනගන එක ඉතාම සරල දෙයක්‌ නෙමෙයි. මොකද ආකල්පමය වශයෙන්ම ඉස්‌කෝලෙ මිනිස්‌සුන්ගෙන් ඈත් වෙලා තිබුණෙ. පාසල් වත්ත වත් නෑ.

අක්‌කර 05 ක්‌ පමණ තිබෙන පාසල් වත්ත අහල පහල අය අල්ලා ගෙන තිබුණා. ඒ නිසා පාසල් භූමිය නිරවුල් කිරීමේ ව්‍යාපෘතියක්‌ ආරම්භ කරන්න මුලින්ම සිද්ධ උනා. නොයෙක්‌ බාධක ආවා. තර්ජන ආවා. ඒවා එච්චර හිතුවෙ නෑ. අන්තිමට පාසල් වත්ත නිරවුල් කරගත්තා."

"මුලින්ම පාසලේ භෞතික සම්පත් ටික දියුණු කළ යුතු වුනා. ඉස්‌කෝලෙට වතුර තිබුණෙ නෑ. කම්කරුවා උනෙත් මම... ඉංජිනේරුවා උනෙත් මම... අන්තිමට මං පරීක්‌ෂණ කරලා වතුර මෝටරයක්‌ නොමැතිව අඩි සීයක්‌ පමණ ඉහළින් තියෙන ඉස්‌කෝලෙට ජලය ලබා ගත්තා... ඒ වැඩේ සරලව කියනවනම් මෙහෙමයි සිද්ධ උනේ... මං ළිං පත්ලට උමගක්‌ කපලා අ`ගල් 6 ක බටයක්‌ එළුවා. එතෙන්ට අ`ගල් පහ හමාරක බටයක්‌ සවි කරලා පියවරෙන් පියවර ඉහළට එන්නට කුඩා බට යොදා ගත්තා... ඒ ක්‍රමයට මට මුළු පාසලටම වතුර දෙන්න පුළුවන් උනා..."

"අතීතයේ සීගිරියේ ගල මුදුනටම ජලය ගෙන ගියෙත් මේ මූලධර්මය පාවිච්චි කරලා. වතුර මෝටරයක්‌ නැතිව පාසල් භූමියෙ අඩි 100 ක්‌ උසට වතුර ගෙනිච්ච අපි පාසල් භූමියේ වතුර මල් පවා සවි කර තිබෙනවා. මෙම නිර්මාණයට හිමිකම් පත්‍රයක්‌ (පේටන් බලපත්‍රයක්‌) ලබා ගැනීමට අවශ්‍ය කටයුතු සකස්‌ කර ගෙනයන බැවින් එම ජල සැපයුම් ක්‍රමය පිළිබඳව අදාළ කරුණු සම්පූර්ණයෙන්ම අනාවරණය කිරීමට නොහැකියි. මේ වන විට විදුහලේ සියලුම අවශ්‍යතාවයන් සඳහා මෙම ළිෙඳන් වසර පුරාවටම ජලය ලබා ගන්න පු`ඵවන්. කිසිම වියදමක්‌ යන්නේ නැහැ."

පාසලට විදුලිය තිබුණෙ නෑ... පරිගණක වැඩ කළේ සූර්ය කෝෂ වලින්.. ඒ හින්දා මං විදුලිය නැතිව ක්‍රියාත්මක වන ජංගම විදුලි නිෂ්පාදන යන්ත්‍රයක්‌ හැදුවා... විදුලිය අවශ්‍ය ශබ්ද විකාශන ක්‍රියාත්මක කිරීම, කැසට්‌ රෙකෝඩර් හා රූපවාහිනිය ක්‍රියාත්මක කිරීම වාගේ විදුලිය අවශ්‍ය කටයුතු පවත්වාගෙන යන්නෙ මේ ජංගම විදුලි කෝෂයෙන්... විදුලි පහන් දල්වන්නත් මේ ජංගම විදුලි කෝෂයෙන් පුළුවන්... මේ විදුලි කෝෂය යොදාගෙන කාමරයක්‌ සිසිල් කිරීමේ පද්ධතියකුත් මම සකස්‌ කරලා තිබෙනවා. මෙම උපකරණයට සවිකර තිබෙන ඕල්ටනේටරය (ඩයිනෝමෝවක්‌ වැනි) නිසා මෙහි ස්‌විචයක්‌ දැමූ ගමන් මේ විදුලි කෝෂය ක්‍රියාත්මක වෙලා විදුලිය නිපදවනවා. වැහි කාලෙට සූර්ය කෝෂ වලින් පරිගණක වැඩ කරන්නෙ නෑ... ඒ වෙලාවට මෙමගින් පාසලේ පරිගණක කිහිපයක්‌ ක්‍රීයා කරන්නෙ මේ ජංගම විදුලි උත්පාදකයෙන්. ඒ වාගේම මෙම උපකරණය මගින් විදුලිය නිෂ්පාදනය කරන අතරම එම උපකරණයට අවශ්‍ය විදුලිය තැන්පත් කර ගැනීමක්‌ සිදු වෙනවා. zවිදුලිය නිෂ්පාදනය වැඩිපුර සිදුවෙනවා නම් මෙම උපකරණයෙන් පෙන්නුම් කරනවා. එ වාගේම විදුලිය නිෂ්පාදනය වන ප්‍රමාණය අඩුනම් ඒ ආකාරයේ දැනුම්දීමක්‌ සිදු කෙරෙනවා. එවිට මෙම උපකරණය මගින් අවශ්‍ය මට්‌ටමට විදුලිය නිෂ්පාදනය කරනු ලබනවා."

"මෙය සැකසීම සඳහා මම භාවිතා කලේ අපතේ යන දේවල්. නිෂ්පාදනයට මට වැය වුණේ රුපියල් 3500 ක මුදලක්‌ පමණයි. ඉදිරියේදීත් මෙය තවත් වැඩි දියණු කර මෙම ජංගම විදුලි උත්පාදන යන්ත්‍රය වෙළෝදපළ සඳහා නිෂ්පාදනය කිරීමට කටයුතු කරන්න මං හිතාගෙන ඉන්නවා. දැනට මේ උපකරණයට පේටන්ට්‌ බලපත්‍රය ලබාගන්න ඉල්ලුම් කරලා තියෙන්නෙ."

"මේ විදිහට පියවරෙන් පියවර පාසල ගොඩනැගෙද්දී දෙමව්පියන් පාසල වටා එකතු වුණා. දෙමව්පියන්ගේ සිත්ද දිනාගනිමින් පාසල ගොඩනගද්දී දිනෙන් දින පාසලට සිසුන් වැඩි වැඩියෙන් ඇතු`ඵ වන්නට වුණා. වසර කිහිපයක්‌ යනවිට 9 ශ්‍රෝණිය දක්‌වා පන්ති පැවැත්තුවා. ඉතින් 10 ශ්‍රෝණීය සමත් සිසුන් ඒ ආසන්න පාසලකට ගියා. ඒත් ඒ විදුහලේ විදුහල්පතිවරයා වලස්‌බැද්ද ඉස්‌කෝලෙන් 10 පන්තියට එන ළමයින්ව "හි`ගන්නෝ මේ පාසලට ගන්නේ නැහැ" කියලා අමානුෂික විදිහට එළවගෙන තිබුණා. අවසානයේදී අධ්‍යාපන බලධාරීන්ගේ නිසි අවසරය සමගින් තාවකාලික මඩුවක්‌ තුළ සාමාන්‍ය පෙළ දක්‌වා පංති ආරම්භ කළා. පසුව එය උසස්‌ පෙළ දක්‌වා වර්ධනය කළා."

"අන්තිමට 2013 අවුරුද්දෙ අ.පො.ස. උසස්‌ පෙළ විභාගයට පෙනී සිටි දරුවෝ සියලුම දෙනා විභාගයෙන් සමත් කරන්න අපට හැකි වුණා. අපේ රටේ දරුවො දක්‌ෂයි... මේ පුංචි ක්‍රිඩා පිටියෙ පුහුණු වෙච්චි දරුවො සමස්‌ථ ලංකා තරගවලින් දිනුවා... කථික තරග වලින්, සාහිත්‍ය තරග වලින් ජාතික මට්‌ටමෙන් දස්‌කම් දැක්‌වීමටත් අපේ ඉස්‌කෝලෙ දරුවන්ට හැකි වුණා."

මේ පුදුමාකාර ගුරුතුමා අපව මවිත කරන්නේය. මෙහෙම මිනිස්‌සු මෙවන් සමාජ ක්‍රමයක්‌ තුළ ඉතිරිවී ඇති බව දැනෙන විට ඊටත් වඩා පුදුම හිතෙන්නේය. සැතපුම් තුනහමාරක්‌ පා ගමනින් එන විදුහල්පතිවරයා පාසල උදෑසන 6.30 ට ආරම්භ කර භාවනා වැඩසටහනක්‌ පවත්වනු ලබයි. විදුහලේ අනෙකුත් ගුරු පිරිවර උදෑසන 7.30 වන විට පාසලට පැමිණ සිසුනට ඉගැන්වීම් කටයුතු= මැනවින් සිදුකරයි. දැන් බණ්‌ඩාරවෙල අධ්‍යාපන කලාපයේ සෑම දෙනා අතර ජනප්‍රියම සුවිශේෂී පාසල වලස්‌බැද්ද ඉස්‌කෝලේය. මේ ඉස්‌කෝලේ ගැන තවත් අරුම කතා බොහෝ තිබේ.

වලස්‌බැද්ද අවට හැම ඉස්‌කෝලයටම විද්යුත් ඔරලෝසු ලැබුණේය. ඒත් වලස්‌බැද්දට ලැබුණේ නැත. හේ ඇස්‌බැස්‌ටොස්‌ ෂීට්‌ එකක්‌ උපයෝගී කරගෙන බැටරි බලයෙන් හෝ වයින් නොකර ක්‍රියාකරන ඔරලෝසුවක්‌ හැදුවේය. යු හැඩයේ නළයකට පුරවා ඇති ජල බිංදු මගින් මේ ඔරලෝසුව දවසේ පැය 24 පුරාම ක්‍රියාත්මක වුණේය. මේ ඔරලෝසුව තුන් වරක්‌ කිසිවෙක්‌ විසින් කඩා දා තිබිණි.

අවසානයේ එහි තාක්‌ෂණික ක්‍රියාකාරීත්වය එළිදක්‌වන කොටස ගලවා ඉවත්කර තැබීමට ඔහු පියවර ගත්තේය.

වලස්‌ගල ඉස්‌කෝලේ හරි පුදුම ඉස්‌කෝලයක්‌ වන්නේ මේ වික්‌ෂිප්ත තාක්‌ෂණික මෙවලම් නිසාම නොවේ. වෙන කිසිම පාසලක අපට ප්‍රකට නොවන විනයක්‌ මේ ඉස්‌කෝලේ තිබීම නිසාය. ස්‌වයං විනයක්‌ පවත්වා ගැනීමට දරුවෝ මෙහෙයවා සිටිති.

පළමු ශ්‍රේණියට සිසුන් ඇතුළත් කිරීමේදී බිස්‌කට්‌ පැකට්‌ එකක්‌වත් රැගෙන ඒම තහනම්ය. ඔවුන් රැගෙන ආ යුත්තේ බුලත් හුරුල්ලක්‌ පමණි. එම දරුවන්ට පාසල් බෑගය සහ පොත්පත් සහ ලිපි ද්‍රව්‍ය ලැබෙන්නේ විදුල්පතිවරයාගේ පඩිපතිනි. නිවාසාන්තර ක්‍රීඩා උළෙළ තිබුණද එයටද මුදල් එකතු කිරීම තහනම්ය. සහතික පත් සහ අනෙකුත් වියදම් සඳහාද මුදල් ලැබෙන්නේ රත්නායක විදුහල්පතිවරයෙගේ සාක්‌කුවෙනි.

ඒ සඳහා විදුහලේ ගුරු මණ්‌ඩලයද නිරන්තරයෙන් දායකත්වය ලබා දෙමින් සිටිති. විදුබිමෙහි වගා කරන ලද ගොටු කොළ වගාවෙන් නෙළන අලුත්ම ගොටුකොළවලින් සතියකට වතාවක්‌ සිසු දරුවන්ගේ පෝෂණය නංවාලීම සඳහා කොළ කැඳ ලබාදීම සිදුකරනු ලබයි. පාසලේ සරුවට වැවී තිබෙන කෙසෙල් වගාවේ අස්‌වැන්න දිනපතාම වාගේ සිසු දරුවන් හට ආහාරයට ලැබේ. විදුහල්පතිවරයාගේ කෙතේ වගා කරනා දේශීය වී වර්ග සහල් කර මත තබා ගෙන සැතපුම් ගණන් දුෂ්කර මාර්ගයේ පා ගමනින් ගෙනවිත් පාසලට පැමිණෙන සියලු දෙනාහට ආහාර සකස්‌ කරදෙන්නට හේ නිර්ලෝභී වේ.

අපි හරිපුදුම ඉස්‌කෝලේ දෙස මහා ප්‍රසන්න හැඟිමකින් බලා සිටියෙමු... මිනිසුන්ට ලෝකය වෙනස්‌ කළ හැකි ප්‍රමාණය පිළිබඳ සජීවී ආදර්ශයක්‌ ඈත දුෂ්කර ඇල්ල වලස්‌බැද්දෙන් ලෝකයට ලබා දී ඇති අයුරු මොහොතකට අප දෙනෙත් බොඳ කරනු ලැබුවේය.

සුසන්ත අමරබන්දු
http://www.divaina.com/2014/02/23/nimna02.html

FaceBook නිසා දිවිනසා ගන්නට සිදුවුණු අමන්දා



 අන්තර්ජාලය ඔස්සේ 
විවිධ පුද්ගලයන් හඳුනාගෙන 
ඔවුන් සමග වීඩියෝ සංවාද පවත්වන විට 
අමන්දා ටොඩ් 
හතේ පන්තියේ ඉගෙන ගන්නා 
(වයස අවුරුදු 12) දැරියකි. 
එසේ සංවාද පැවැත්වූ එක් පුද්ගලයෙකු 
ඇයට උඩුකය නිරාවරණය කරන්නැයි ඉල්ලීමක් කර 
ඇය එසේ කළ විට ඡායාරූපයක් ගත්තාය. 
එය යොදාගෙන 
ඇගෙන් අයුතු ප්‍රයෝජන ගන්නට බැලුවේ ය. 
ඊට ඇය එරෙහි වන විට 
අදාළ පුද්ගලයා විසින් 
ඇය දන්නා හඳුනන සියලු දෙනාට 
එම ඡායාරූපය යැවීම නිසා 
ඇය බොහෝ දෙනාගේ විහිළුවට සහ 
ශාරීරික මෙන්ම මානසික පීඩාවට ලක් විය.

කැනඩාවේ බ්‍රිටිෂ් කොලොම්බියා ප්‍රදේශයේ ජීවත් වූ 15 හැවිරිදි අමන්දා ටොඩ් දියණිය ජීවිතය පටන් ගැනීමටත් පෙර ජීවිතයෙන් සමු ගැනීමට තීරණය කළා ය. ඇගේ මරණය සිය දිවි නසා ගැනීමක් ලෙස නීතිය හමුවේ තීරණය වුව ද, සමාජ විද්‍යාත්මක ඇසින් බැලුවොත් එය මිනී මැරුමකි. මිනීමරුවා පැමිණයේ අන්තර්ජාලය ඔස්සේය. ඒ අනුව අමන්දාගේ මරණය, අන්තර්ජාලය නිසා සිදු වී ඇති ජංජාල ලැයිස්තුවට තවත් අංගයක් එකතු කර ඇත.


අන්තර්ජාලය ඔස්සේ විවිධ පුද්ගලයන් හඳුනාගෙන ඔවුන් සමග වීඩියෝ සංවාද පවත්වන විට අමන්දා ටොඩ් හතේ පන්තියේ ඉගෙන ගන්නා (වයස අවුරුදු 12) දැරියකි. එසේ සංවාද පැවැත්වූ එක් පුද්ගලයෙකු ඇයට උඩුකය නිරාවරණය කරන්නැයි ඉල්ලීමක් කර ඇය එසේ කළ විට ඡායාරූපයක් ගත්තාය. එය යොදාගෙන ඇගෙන් අයුතු ප්‍රයෝජන ගන්නට බැලුවේ ය. ඊට ඇය එරෙහි වන විට අදාළ පුද්ගලයා විසින් ඇය දන්නා හඳුනන සියලු දෙනාට එම ඡායාරූපය යැවීම නිසා ඇය බොහෝ දෙනාගේ විහිළුවට සහ ශාරීරික මෙන්ම මානසික පීඩාවට ලක් විය.

මේ තත්ත්වය නිසාම උන්හිටි තැන් පවා හැරදා යාමට ටොඩ් පවුලට සිදු විය. එහෙත් භෞතිකව පදිංචිය වෙනස් කළත් අන්තර්ජාලයේ පදිංචිය වෙනස් නොවන නිසා අර පුද්ගලයා කෙසේ හෝ අන්තර්ජාලය ඔස්සේ අමන්දා ගැන සියලු තොරතුරු සොයාගෙන ඇයට දිගින් දිගටම මඩ ගැසුවේය; තර්ජනය කළේය. මෙම කරුණ හේතුවෙන් අමන්දා පීඩාවට පත් කළ අයද අන්තර්ජාලය ඔස්සේ එය දිගටම කරගෙන ගියහ. මෙයින් බේරීමට අමන්දා කිහිප විටක් පාසල් මාරු කළාය. දැඩි මානසික පීඩාවෙන් මිදීමට ඇය මත් ද්‍රව්‍ය පාවිච්චි කළාය, සිරුර කපා ගත්තාය, වස බිව්වාය. එහෙත් ඇය පීඩාවට පත් කළ අයට අනුකම්පාවක් සිතුණේ නැත.

අලුත් පාසලකට ගිය පසුවත් අමන්දාට මිතුරු මිතුරියන් නොවීය. එකම තරුණයෙකු පෙම්වතෙකු මෙන් ඇයට ළං වුවත් ඒ ද ඇගෙන් අයුතු ප්‍රයෝජන ගැනීමට පමණි. එම පෙම්වතාගේ සැබෑ පෙම්වතිය සහ ඇගේ මිතුරියන් පිරිසක් පැමිණ ඇය බිම දමාගෙන පහර දී කාණුවකට ඇද දැමූහ. මෙම සිදුවීමෙන් පසුව ඇය වස පානය කළත්, වහාම රෝහලට රැගෙන යනු ලැබූ නිසා නැවතත් ජීවත් වීමට වාසනාව ලැබුවාය. කෙසේ වුවත් හිංසකයන්ගෙන් ඇයට සැනසීමක් නොලැබුණි. ෆේස්බුක් මිතුරු සමාජ වබේ අඩවියේ සමහරුන් කියා තිබුණේ “එයාට හොඳ වැඩේ”, “ඕකි මැරෙනවානම් හොඳයි” වැනි දරුණු කතාය. මෙම සියලු වේදනා හමුවේ ශක්තිමත්ව සිටීමට ඇය උත්සාහය කළා ය. අමන්දා නැවතත් පදිංචිය වෙනස් කළා ය. එහෙත් අන්තර්ජාලය ඔස්සේ හිංසනය දිගටම සිදු වූවා මිස ඇයට සැනසීමක් ලබා දීමට කිසිවෙකුට නොහැකි විය.

මේ සියල්ලෙන් තව තවත් පීඩාවට පත් වූ ඇය අන්තිමේදී උදව් ඉල්ලීමට තීරණය කළා ය. ඒ ද අන්තර්ජාලය ඔස්සේමය. තමන්ගේ කඳුලු කතාව කඩදාසි මිටියක පියවරෙන් පියවර ලියූ ඇය පසුගිය සැප්තැම්බර් මාසයේ දී ඒවා වීඩියෝගත කර සියලු දෙනාටම දැකගත හැකි වන ලෙස අන්තර්ජාලයට මුදා හැරියාය. තමන්ට මිතුරු මිතුරියන් අහිමි වූ හැටි, තමන්ට තිබුණු ගරුත්වය නැති වූ හැටි, තමන්ට කිසිවෙකු අකමැති බව ආදිය ලියූ කඩදාසි ඇය පෙන්වූවාය. මානසික තත්ත්වයන් සඳහා ඖෂධ සහ උපදේශනය ලබා ගත්තද ඉන් ඇයට සහනයක් ලැබි නැත. “මා තවමත් මෙහි සිටින්නේ ඇයිදැයි මට දවස ගාණේ හිතෙනවා. මාව හිරවෙලා. මගේ තවත් ඉතිරි වෙලා තියෙන්නේ මොනවද? කිසි දෙයක් නවතින්නෙ නෑ. මට කව්රුත් නෑ. මට කව්රුහරි ඕනෑ. මගේ නම අමන්දා ටොඩ්” යැයි ඇය අවසානයට පෙන්වන කඩදාසිවල ලියා තිබේ.


එහෙත් අවාසනාවකට අමන්දාගේ මෙම පණිවුඩය බැරෑරුම් ලෙස සැළකූ කෙනෙක් නැත. වීඩියෝ පටය මුදා හැරීමෙන් පසුව අමන්දා යළිත් පාසල් මාරු කළද, ඇය දිගින් දිගටම හිංසනයට ලක් වූවාය. අමන්දාගේ වීඩියෝ පටය ලොව පුරා මිලියන එකහමාරකට අධික ජනතාවක් නැරඹූහ. එහෙත් ඇයට උදව් වීමට ඉදිරිපත් වූ කෙනෙක් නැත. වීඩියෝ පටය මුදා හැර මාසයකට පමණ පසුව අමන්දා සිය දිවි නසා ගත්තාය. ඒ වන විට ඇය දහයේ පන්තියේ සිසුවියකි.

අමන්දාට සිදු වූ මේ වින්නැහිය ආරම්භ කළ පුද්ගලයා හඳුනා ගැනීම සඳහා මේ වන විට නීතිය ක්‍රියාත්මක කරන ආයතන විසින් පරීක්ෂණ පවත්වාගෙන යයි.
ජීවත්වීමට උදව් ඉල්ලා අමන්දා නැඟූ හඬට කිසිවෙකු කන් නොදුන්නත්, ඇය මිය ගිය පසුව ඇය සිහිකොට ඉටිපන්දම් දල්වා ඇය වෙනුවෙන් යුක්තිය ඉටු කරන්නැයි හඬක් නැඟීමට දස දහසක් දෙනා එක්ව සිටිති. මෙවැනි හිංසන කටයුතු නැවැත්වීම සඳහා අමන්දාගේ නමින් පිහිටුවන ලද භාර අරමුදලකට මිනිස්සු ඩොලර්, පවුම් දහස් ගණන් එවති. ඇය හිංසනයට ලක් වන බවට පැමිණිලි ලැබිමෙන් පසුවද එය විසඳීමට කිසිදු පියවරක් නොගත් රාජ්‍ය ආයතන දැන් නැවත මෙවැනි සිදුවීමක් නොවීම සඳහා ක්‍රියා කරමින් සිටිති

මෙලොවින් සමුගත් පසුව අමන්දා සමාජ සේවයක නිරතව සිටින්නීය. ඒ, ඇගේ ඛිෙදවාචකය පාඩමකට ගෙන අන්තර්ජාලය ඔස්සේ සිදු කෙරෙන (සයිබර්) හිංසනය වැළැක්වීම සහ ඊට දඬුවම් දීම පිළිබඳව කැනඩාව මෙන්ම ලොව බොහෝ රටවල්වල ඇස් ඇරීමත් සමගය.

තාක්ෂණය පිළිබඳව මනා දැනුමක් ඇති අමන්දාගේ අම්මා අන්තර්ජාලය පරිස්සමින් පාවිච්චි කළ යුතු ආකාරය සිය දියණියට කුඩා කලදීම කියා දුන්නාය. එහෙත් අනෙක් ඕනෑම යොවුන් දරුවෙකු සේම අමන්දා අම්මා කී දේ එක් කණකින් අසා අනෙක් කණින් පිට කළා පමණි. ඇය අම්මා කියන දේ අසන්නට පටන් ගන්නා විට ප්‍රමාද වැඩි යැයි අමන්දාගේ මව පවසයි. මෙවැනි ඛිෙදවාචක අනාගතයේ දී සිදුවීම වැළැක්වීම සඳහා සිය දියණියගේ වීඩියෝව උපකාරී වනු ඇතැයි තමන් බලා‍පොරොත්තු වන බවද මව මාධ්‍යයට පවසා තිබුණි.

දියණිය මෙලොවින් සමු ගැනීම දුකක් වුවත්, ඇයට දැන්වත් සැනසීමෙන් සිටීමට ලැබිම ගැන සතුටු වන බව අමන්දාගේ පියා පවසා තිබුණි. ඇය ඉතා ධෛර්යයෙන් යුතුව අදාළ වීඩියෝ පටය සැකසීම ගැන තමන් සතුටු වන බවත්, තමන්ට සිදුවූ දෙය තවත් කෙනෙකුට සිදු නොවීමට එම වීඩියෝ පටය සැකසූ බව ඇය තමන්ට කියූ බවත් පියා මාධ්‍යයට පවසා තිබුණි. පියා කියන පරිදි අමන්දාට ඕනෑ වුණේ දිවි තොරකර ගැනීමට නොව ශක්තිමත්ව මෙම ගැටලුවට මුහුණ දීමටයි. එහෙත් ඒ සටනින් ඇය පරාදය.

ශ්‍රී ලංකාවේ අපට ද අමන්දා ඉතා වටිනා පාඩමක් කියා දෙයි. අමන්දා ජීවත් වූයේ කාන්තාවක උඩුකය නිරුවත්ව මහජනයා ගැවසෙන මුහුදු වෙරළක සිටීමවත් වරදක් ලෙස නොදකින බටහිර සමාජයකය. එහෙත් එවැනි අසීමාන්තික සංස්කෘතික නිදහසක් ඇති සමාජයක් පවා, වයස අවුරුදු 12ක දැරියක ලෙස අනවබෝධයෙන් කළ වරදට අමන්දාට සමාව දුන්නේ නැති නිසා ඇය ජීවිතෙන් වන්දි ගෙව්වාය. එසේ නම්, කාන්තාවකගේ සාය සුළඟට එහෙ මෙහෙ වීමත් වරදක් වන සමාජයක ජීවත් වන ලාංකේය දැරියකට මෙවැනි තත්ත්වයකට මුහුණ දීමට සිදු වුණොත්? අමන්දා මෙන් තම වේදනාව ලොවට ම ඇසෙන සේ කෑගසා කීමට තබා තම දෙමාපියන්ටවත් කියා ගැනීමට ඔවුන්ට හැකිද? තමන්ගේ යොවුන් දුව-පුතා පරිගණකය ඉදිරියේ වාඩි වී හෝ ජංගම දුරකථනයේ යතුරු ඔබමින් කරන්නේ මොනවාදැයි සමහර දෙමාපියන් සොයන්නේ නැත.

බහුතරයක් එසේ සෙවීමට නොදන්නා අතර, දැනුම ඇති දෙමාපියන්ට ඊට වෙලාවක් නැත. සමහර දෙමාපියන් පරිගණකයට සියලු බාධක දමා දරුවන් රැක ගැනීමට උත්සාහ කරද්දී දරුවෝ අතේ තිබෙන ජංගම දුරකනයෙන් ලෝකෙ වටේ යති දරුවන්ට මිතුරන් මෙන් ළං වී ඔවුන්ගේ හැසිරීම් ගැන මනා සෝදිසියෙන් සිට ඔවුන් කරදරයක වැටෙන බව හඳුනා ගෙන ඒ සම්බන්ධව බුද්ධිමත්ව පියවර ගැනීමේ අවශ්‍යතාවද අමන්දා අපට මතක් කර දෙයි.

ප්‍රණීතා අබේවික්‍රම

 ======================================================
සමාජ විද්‍යාත්මක ඇසින් බැලුවොත්
එය මිනී මැරුමක් යැයි කීවද
මිනිස් සිත ක්‍රියා කරන ආකාරය
සමාජ විද්‍යාවට ඇතුළත් නැත.

කැළඹුණු මිනිස් සිත උමතු සිතකි .

සිත කළඹන්නට හේතුවන්නේ
කිසියම් එක් නිශ්චිත හේතුවක් නොවේ.
මූලිකම හේතුව වන්නේ
තමා ගත කරන ජීවිතය දරාගන්නට නොහැකිවීමයි.
 
  අමන්දා කෙබඳු මානසිකත්වයකින් යුතු
කෙබඳු හැසිරීමකින් යුතු දැරියකදැයි
ඔබට ඉහත ලිපියෙන් දැක ගත නොහැක.
ඇගේ කැළඹුණු සිතත් එහි ප්‍රතිඵලයක් ලෙස
ඇය පිට කරන වදන් වහරත්
මෙම වීඩියෝවෙන් දැක ගත හැක.
 

"කෙනෙකු අනාචාරයේ හැසුරුණත්,
වෙනත් කෙනෙකුගේ පෙම්වතෙකු සොරා ගත්තත්
කිසිවෙකුත් මිය යන්නට සුදුසු නොවේ" යැයි ඇය තර්ක කරන නමුදු
ඒ සත්‍යය ක්‍රියාවෙන් ඔප්පු කරන්නට නොහැකි විය.
ඇය මිය ගියාය.

සිය දිවි නසාගන්නේ ජීවත් වන්නට නුසුදුසු අයද?

ලෝකයාගේ කෝණයෙන් පිළිතුර කුමක් වුවත්
සිය දිවි නසා ගන්නා තැනැත්තා එසේ සිතනවා විය යුතුය.
නොඑසේ නම් එය ජීවත්වන්නවුන්ගෙන් කරන පළි ගැනීමකි.
---------------------------------------------------------------------------------------

සිය දිවි නසාගන්නේ ජීවත් වන්නට නුසුදුසු අයද?

=========================================================
දියණියට සැබැවින්ම ආදරය කරන මවක්.
------------------------------------------------
ලිංගික ඇසුරකට යෝජනා කරමින්
සිය දියණියට තරුණයෙකු එවූ
SMS පණිවිඩයක් දැකීමෙන් පසු
මේ මව
දියණියගේ ෆේස්බුක් ගිණුම පරීක්ෂා කළාය.
යට ඇඳුමෙන් සැරසී
දියණිය පළකළ නිරුවත් ඡායාරූප දැකීමෙන් පසු
නැවත එවැන්නක් නොකරන්නට සිය දියණිය පොළඹවන්නට
ඇයට කරන ලද අපූරු සංග්‍රහයයි මේ.

 
නිසි කලට මේ බෙහෙත් නොලැබීමෙන්
කාමයෙන් රෝගාතුරව
කාමාතුරයන්ට බිලිවූ සහ
කළහැකි කිසිවක් නොමැතිව
සිය දිවි නසා ගන්නා ලද
අසරණ යුවතියන් කොතෙක් ඇත්ද?

සිය දියණිය දූෂණය වන්නට,
කාමාතුරයන්ට බිලි වී මිය යන්නට,
සිය දිවි නසා ගන්නට ඇති
ඉඩකඩ අහුරන්නට
දැඩිව ක්‍රියා කරන ඇයට
මම හිස නමමි.