20160813

''හෝ ගානා පොකුණ'' මඩ වීම ගැන ඉන්දිකට වචනයක්.

Indika Ferdinandoගෙන් වචනයක්
පාලිත, චම්පික, අකිල ඇතුළු මේ ගැටළුව පිලිබඳ සංවාදයට සහභාගී වන සියලු දෙනාට ස්තුතියි. හෝ ගානා පොකුණට මේ චෝදනාව නැගෙන්නට පටන්ගත් සමයේ මම හිතුවා මේකට මම පිළිතුරු දෙන්න අවශ්‍ය නැහැ කියල. මන්ද එය කියවන්නාගේ සාක්ෂරතාවේ ප්‍රශ්නයක් මිස අනෙකක් නොවන නිසා (මෙතෙන්දි චම්පික සඳහන් කර තිබූ "සන්දර්භයෙන් බැහැර වී දෙයක් කියවීමේ අනතුර" ඉතා වැදගත් ප්‍රවේශයක්). කොහොමහරි පස්සේ මේ මෑතක ඥානසාර හිමි සහ තවත් අය චිත්‍රපට සංස්ථාවට පැමිණිලි කළ මොහොතේ මට තේරුණා මා විසින් මේ මුග්ධ චෝදනාව පිලිබඳ මගේ ආස්ථානය පැහැදිලි කළයුතු බව. කමල් ජයසිංහ නමැති මහත්මයෙක් දිගින් දිගට ම මගෙන් මේ ගැන නිදහසට කරුණු විමසා සිටියා ෆේස්බුක් කෙටි පණිවුඩ මගින්. තව සමහර බෞද්ධ ලෝලීන් මට අසභ්‍ය වචනයෙන් බැන මට ජීවිත තර්ජන පවා එල්ල කරමින් පණිවුඩ එවා තිබුනා. ඒ සියල්ලට සවිස්තර ව පිළිතුරු දීමට ඇති මගේ අවශ්‍යතාවට බාධා එල්ල වන්නේ මේ මොහොතේ මා නියැලී සිටින, තවත් මාස 4ක් ඇතුළත දී මා විසින් නිමා කලයුතු මගේ උසස් අධ්‍යාපන කටයුතු. ග්‍රීස් ගහේ නගිමින් සිටින මම කොට්ටා පොර තරගයට එන්න ප්‍රමාද වීම ඔබ සියල්ලන් තේරුම් ගනු ඇතැයි සිතනවා. කෙසේ හෝ මේ සති අන්තය වනවිටවත්, මගේ පිළිතුරු සහිත ලියමන මුදාහැරීමට මම උත්සහ කරන්නම්.
===============================


ඉන්දික,
ඔබ දැන දැනම මේ වෙනස කළා නම්
මම මේ පිළිබඳව කතා කරන්නෙ නැහැ.
ඔබ එහෙම කළා නම්
ඒ පිළිබඳව කතා කරන්න තරම්
ප්‍රමාණවත් ප්‍රඥාවක්
බුදු දහමට අදාළව
ඔබ තුළ නැහැ.

ඔබ නොදැනුවත්ව යෙදුවා නම්
ඔබට සමාව හිමි විය යුතුයි..
නොදන්නා කමට
දැන ගැනීම හැර වෙනත් බෙහෙතක් නෑ.
ඔබ දැන්වත් දන්නවා නම් වටිනවා.

වෙනත් අයගෙ විකෘති කිරීම් අතර
මේ විකෘතිය මතු වී පෙනෙන්නෙ
ඇයි කියා බොහෝ දෙන විමසනවා.

ගොම බාල්දියක ගොම ගැන
කතා කිරීමෙන් පලක් නෑ.
ඒත් කිරිකළයකට ගොම මුසු වීමෙන්
සැවොම කම්පා වෙනවා.

ඒ කම්පාව දැනෙන්නට තරම්
ඔබ සංවේදී නැත් නම්
ඔබේ හැකියාව මෝරන්නෙ නෑ.

ඔබේ සිනමාව නොදන්නා අය
නොසලකා හැරීමෙන් ඔබට හානියක් වෙන්නෙ නෑ.

එහෙත් ඔබේ සිනමාව රස විඳින අයට
ඔබ සංවේදී නොවීම ඔබේ අඩුවක්.

ඔබ කරල තියෙන්නෙ
මේ අවස්ථා දෙක මිශ්‍ර කරලා
ප්‍රතිවිරුද්ධ දෙයක් කීමයි.

========දෙකම උපුටා ගැනීම්========

අදාළ දේ තෝරගන්න දක්ෂ වෙන්න ඕන...

1, දවසක් බුදුරජාණන් වහන්සේ ඇට්ටේරියා වනයක වැඩ සිටිද්දී ඇට්ටේරියා වනයේ වැටිලා තිබුණු කොළ මිටක් අතට අරගෙන භික්ෂූන් වහන්සේලාගෙන් අහනවා, “පින්වත් මහණෙනි, තථාගතයන් වහන්සේගේ මේ හස්තය මත තියෙන ඇට්ටේරියා කොළ ප්‍රමාණයද විශාල? එහෙම නැත්නම් මේ වනාන්තරයේ තිබෙන කොළ ප්‍රමාණයද?” කියලා. එතකොට භික්ෂූන් වහන්සේලා උත්තර දුන්නා, “ස්වාමීනි, භාග්‍යවතුන් වහන්ස, භාග්‍යවතුන් වහන්සේගේ ශ්‍රී හස්තය මත තියෙන්නේ ඉතාම සුළු ස්වල්ප කොළ ප්‍රමාණයයි. මේ වනාන්තරයේ ඉතාමත් විශාල කොළ ප්‍රමාණයක් තියෙනවා. ඒ ප්‍රමාණය නම් කොහෙත්ම සමාන කරන්නට බැහැ” කියලා. එතකොට බුදුරජාණන් වහන්සේ වදාළා, “පින්වත් මහණෙනි, තථාගතයන් වහන්සේගේ අවබෝධයත් මේ වනාන්තරයේ තියෙන කොළ ප්‍රමාණය වගේ විශාල පරාසයකට විහිදී යන එකක්. නමුත් මම ඔබට දේශනා කරලා තියෙන්නේ මේ අතට ගත්ත කොළ ප්‍රමාණය වගේ ඉතාමත් ස්වල්ප ප්‍රමාණයයි. ඒ තමයි ඔබේ අවබෝධයට උපකාර වන කොටස. අනෙක් දේවල් ඔබේ අවබෝධය පිණිස උපකාර වන දේවල් නෙමෙයි.”
2, එකලහි භාග්‍යවතුන් වහන්සේ නියසිළෙහි පස් බිඳක් නගා භික්ෂූන් ඇමතූසේක. මහණෙනි, ඒ කිමැ යි හඟිවු ද? කිමෙක් ඉතා බොහෝ ද? මා විසින් නියසිළෙහි යම් පස්බිඳෙක් නගන ලද නම් එය හෝ මේ මහපොළොව හෝ දැ යි. වහන්ස, යම් මේ මහපොළොව වේ නම් මෙය ම ඉබෙහෙවි. භාග්‍යවතුන් වහන්සේ විසින් නියසිළෙහි නගන ලද මේ පස්බිඳ ඉතා මඳ ය. මහපොළොව හා සැසඳීමෙහි දී භාග්‍යවතුන් වහන්සේ විසින් නිය සිළෙහි නගන ලද පස්බිඳ ගිණුමටත් නො පැමිණේ. සැසඳීමටත් නො පැමිණේ. කලභාගයටත් නො පැමිණේ යි. මහණෙනි, එසෙයින් ම යම් සත්‍ව කෙනෙක් මිනිසුන් කෙරෙහි උපදිත් නම් ඔහු අල්පය. වැලි යම් සත්‍ව කෙනෙක් මිනිසුන් කෙරෙන් අන් තන්හි උපදිත් නම් ඔහු ම ඉබොහෝහ. ඒ කවර හෙයින යත්: චතුරාර්ය්‍යසත්‍යය නො දුටු බැවිනි. කවර චතුරාර්ය්‍ය සත්‍යයක යත්: “දුක්ඛාර්ය්‍යසත්‍යය ... දුක්ඛනිරොධගාමිනී ප්‍රතිපදාර්ය්‍යසත්‍යය” යි. මහණෙනි, එහෙයින් මෙහිලා “මේ දුක්ඛ” යි වීර්ය්‍ය කට යුතු ... “මේ දුක්ඛනිරොධගාමිනී පටිපදා” යි විර්ය්‍ය කටයුතු යි.
=====================================


ඥාණසාර
හිමි අතගැහුව එකෙන් ප්‍රශ්නෙ විකෘති වුණා...
බුදුන් වහන්සේ ගැන තියන ශ්‍රද්ධාව යටකරගෙන
ඥාණසාර
හිමි ගැන තියන වෛරය පිළිකුළ මතුවෙනවා.
ඔහුගෙ ඉදිරිපත්වීම ඉන්දිකට සහනයක් වෙන්න ඇති.
ඒ විකෘතියෙන් සැදැහැවත් ජනතාව අතරමං වුණා.

මේ ආන්දෝලනය නිසා
චිත්‍රපටිය බලන අයත් ඇති.
කිසිම සිංහල චිත්‍රපටියක් නොබලන අපි
පානදුර නගරශාලාවෙ
කුවේණි නරඹන්න ගිහින්
ඒ දර්ශන අවලංගු වෙලා තිබුණ නිසා
යාබද සිනමාශාලාවට ගිහින්
මේ චිත්‍රපටිය බැලුවා.
මග හැරුණා නම් අපරාදෙ කියා කම්පා වුණා.

ඒත්
මේ සංවාදය
එදාට කලින් ඇතිවෙලා තිබුණා නම්
අපි එදා චිත්‍රපටිය බලන්නෙ නෑ.
එහෙම නම්
අපි මුළු චිත්‍රපටිය ගැනම හිතන්නෙ
ළමා මනස විකෘති කරන්න වෙර දරන
හානිකර සිනමා අත්දැකීමක් විදියටයි.