20171002

කෙලෙස් නැසීමෙන් ප්‍රඥාව

මම සොයන්නෙ සමාධිය නොවෙයි.

අමුතු සමාධියක් අවශ්‍ය නෑ

මා තුළ සිදුවෙන වෙනස ගැන සිහියෙන්
ඒ වෙනසට උපෙක්ෂාවෙන් වෙසෙනවා

සම්මා සතියෙන් උපන් සම්මා සමාධිය.,

මම සොයන්නෙ
කෙලෙස් නැසීමෙන් ලැබෙන ප්‍රඥාවයි.

මගේ කෙලෙස් නැසෙන ක්‍රමය මේකයි.

ඔබට මේ ටික තේරුම් ගන්න නම්
සතර සතිපට්ඨානය අවශ්‍යයි.

කායානුපස්සනා සහ වේදනානුපස්සනා දෙක
අනිවාර්යයි...

මෙතැන් සිට බුදුන් වහන්සේගේම වචන.

වේදනා තුනෙකි.
සුව වේදනා ය,
දුක් වේදනා ය,
නොදුක් නොසුව වේදනා යි.

සුවවේදනාවෙන් රාගානුසයය පහකටයුතු ය.
දුක්වේදනාවෙන් පටිඝානුසයය පහකටයුතු ය.
නොදුක් නොසුව වේදනාවෙන්
අවිජ්ජානුසයය පහකටයුතු යි.

යම් කලෙක මහණහට
1, සුවවේදනාවෙන් රාගානුසයය ප්‍රහීණ වූයේ වේ ද
2, දුක්වේදනාවෙන් පටිඝානුසයය ප්‍රහීණ වුයේ වේ ද
3, නොදුක් නොසුව වේදනාවෙන්
අවිජ්ජානුසයය ප්‍රහීණ වූයේ වේ ද
පහ වූ රාගානුසයය ඇති මේ මහණ තෘෂ්ණාව සිඳදැම්මේ ය.
සංයොජන මුලිනුපුටා හළේ ය.
මැනවින් මනාවබොධයෙන්
දුක් කෙළවර කෙළේ යයි කියනු ලැබේ.

වේදනාව නොදන්නා (වෙදනා) නිස්සරණය නොදක්නා
සුව වේදනාව විඳින්නහුට රාගානුසය වේ.

වේදනාව නොදන්නා (වෙදනා) නිස්සරණය නොදක්නා
දුක් වේදනාව විඳින්නහුට පටිඝානුසය වේ.

තථාගතයන් විසින් ශාන්තය යි වදාළ
නොදුක් නොසුව වේදනාව ද පතන්නේ
දුකෙන් නොමැ මිදෙයි.

යම් හෙයකින් කෙලෙස් තවන වෙර ඇති මහණ
සති සම්පජන්‍යය අත් නොහැර වඩාද,
එහෙයින් ඒ පණඩිත තෙමේ සියලු වේදනා පිරිසිඳ දනී.

හෙතෙමේ වේදනා පිරිසිඳ දැන
කෙලෙස් රහිත වූයේ නිවනට පැමිණියේ දහම්හි පිහිටියේ
මරණින් මතු පැනවීමකට නො පැමිණේ.
-1.20.3. පහාන සූත්‍රය
==================================

 වසර දෙදහස් පන්සියයකට පෙර
අංගුලිමාලගේ ජීවිතයේ හැරවුම් ලක්ෂ්‍යය
විපස්සනා
අදත් එදා මෙන්ම
දාමරිකයන් සිල්වතුන් කරයි.

සිරකරුවන් දහසකට අධික පිරිසක් සඳහා
1994 අප්‍රේල් මස 4දා සිට දස දිනක් පුරා
ඉන්දියාවේ නවදිල්ලියේ තිහාර් සිපිරිගෙයිහිදී
එස්.එන්.ගොයෙන්කා තුමා සහ ඔහුගේ සහායක ගුරුවරුන්
පවත්වන ලද විපස්සනා පාඨමාලාව පිළිබඳ
වාර්තා චිත්‍රපටයකි.

සිංහල උප සිරැසි සහිතයි.


විපස්සනා පුහුණුව
විපස්සනා, 

එනම් ඇති දෑ ඇතිසැටියෙන් දැකීම 
ඉන්දියාවෙහි ඉගැන්වෙන අති පැරණිම භාවනා ක්‍රමයකි. 
වසර දෙදහස් පන්සියයකට පෙර 
විශ්වීය රෝගයනට විශ්ව සාධාරණ ඔසුවක් ලෙස 
මේ ජීවත් වීමේ කලාව ඉගැන්විණ. 

දසදිනක නේවාසික පාඨමාලාවක් මගින් 

විපස්සනා භාවනා ක්‍රමය පිළිබඳව මූලික කරුණු 
එයට සහභාගිවන්නන්ට ඉගැන්වෙන අතර 
ඵලදායී ප්‍රතිඵල ප්‍රමාණවත් අයුරින් ලැබෙන 
පුහුණුවක්ද ලැබෙයි. 

පාඨමාලාව සඳහා කිසිදු අයකිරීමක්, 

එනම් ආහාර හා නවාතැන් සඳහාවත් 
අයකිරීමක් කරනු නොලැබේ. 
සියලුම වියහියදම් සැපයෙන්නේ 
පාඨමාලාවකට සහභාගිවීමෙන් 
යහපත් ප්‍රතිඵල ලැබූ අය විසින් 
අන් අයටත් එම ප්‍රතිඵලම හිමිකර ගැනීමට 
අවස්ථාව ලබාදෙන චේතනාවෙන් පුදන 
දානමය පරිත්‍යාගයෙනි.

භාවනා මධ්‍යස්ථාන විශාල සංඛ්‍යාවක සහ 

මධ්‍යස්ථාන නොවන, තාවකාලිකව කුලියට ගන්නා  ස්ථානවලද
 පාඨමාලා පැවැත්වේ. 
 http://vipassanapuhunuwa.blogspot.com/
වෙබ් අඩවියෙහි ඇති පාඨමාලා ලැයිස්තුවෙන් 
තෝරාගත් පාඨමාලාවක් ඉල්ලුම් කළ හැක.


රෝගීන්ට පෙර වෛද්‍යවරුන්ට හදවත් බද්ධ කළ යුතුයි.

දෙවන හදවත් බද්ධය අසාර්ථකයි.

රෝගීන්ට හදවත් බද්ධ කිරීමට පෙර
වෛද්‍යවරුන්ට හදවත් බද්ධ කළ යුතුයි.

පළමු හදවත් බද්ධය සාර්ථක විය.

එක් වෛද්‍යවරයෙක් මාධ්‍ය මගින් පෙනී සිට
සියලු ගරු සම්මාන තමන්ට ලබා ගැනීමට
ප්‍රසිද්ධියේ කටයුතු කළේය.
ඔහු ලක්ෂ විස්සක රැකියාවක් අත් හැර දමා
ලංකාවට පැමිණි බවද කියැවිණ.

අද වෛද්‍යවරුන්ගේ සිතැඟි දන්නා කෙනෙක්
මෙවැනි ප්‍රවෘත්තියක් දුටු සැණින් සිතා ගන්නේ
අපේ රටේදීත් ඔහු ලබන මාසික ආදායම
අවම වශයෙන් ලක්ෂ විස්සක්වත් ඇති බවයි.
ඔහුගේ මේ ප්‍රචාරක ව්‍යායාමය
ඒ විස්සත් වැඩි කරගැනීමටද?

රටට සේවය කිරීමේ චේතනා පෙරදැරිව
සද්භාවයෙන් පැමිණෙන වෛද්‍යවරයෙක්
වෛද්‍ය කණ්ඩායමක් එක්ව කරන ක්‍රියාවක්
තමන්ගේ ඒක පුද්ගල ජයග්‍රහණයක් ලෙස
ලොවට හුවා දක්වන්නට උත්සාහ නොකරන බව
සාමාන්‍ය දැනීමක් ඇත්තෙකු වුව දනී.

මේ මාධ්‍ය සන්දර්ශනයේ අරමුණත්
සාමාන්‍ය දැනීමක් ඇත්තෙකුට රහසක් නොවේ.
මේ දැන්වීම නිසා ඔහුගේ ඉල්ලුම ඉහළ යන බව
සමාජයට රහසක් නොවේ.
උණ හෙම්බිරිස්සාවකට වුව ප්‍රතිකාර ගන්නට
හදවත් බද්ධ කරන කෙනෙක් වෙත යාමට
අපේ ජනතාව කැමතිය.

පුද්ගලික රෝහලක හදවත් බද්ධ කරන
නුදුරු දිනකදී ඔහුගේ මේ දැන්වීම
කෝටි ගණනක ප්‍රතිලාභ ගෙන දෙනු ඇත.

ලිපියෙහි මාතෘකාව විය යුත්තේ
වෛද්‍යවරු කණ්ඩායමක් විසින් කරන ලද
පළමු හදවත් බද්ධයේ සාර්ථකත්වයයි.
එක් වෛද්‍යවරයෙක් නොවේ.

මේ සම්මානය කණ්ඩායමටම බෙදී නොයාම
කණ්ඩායමේ සමහරුන්ගේ විරෝධයට හේතු විය.

''ඇත්තටම වෙලා තියෙන්නේ
විශේෂඥ වෛද්‍යවරුන් තුන්දෙනෙක්
සැත්කම කරන්න අකමැති ‍වීමයි''
සෙව්වන්දිගේ පියා පවසයි.
(දිනමිණ)

මුල් සැත්කමේ සාර්ථකත්වය ඊට සම්බන්ධවූ සැමට හිමිවන නමුත් එහිදී කිහිපදෙනකු පමණක් විශේෂයෙන් මතුවී සෙසු අය‍ගේ සේවය නිසි ඇගයීමකට ලක් නොවුණු බවත් නිර්වින්දන වෛද්‍ය විශේෂඥ ජගති පෙරේරා මහත්මිය  ප්‍රකාශ කළාය. -දිනමිණ

දරුවා පාසල් යවන්නට
රෝහල වර්ජනය කරන්නාට
හදවත් බද්ධය අදාළ නැත.
ඔහුගේ අරමුණ ඔහුගේ දරුවාය.

අද කාලේ වෛද්‍යවරයෙකුට හිසේ ඇම්මක් හැදුණත්
ආසන්නම විසඳුම ලෙස හුරු වී ඇති වර්ජනය
දෙවෙනි හදවත් බද්ධයට බාධාවක් වූයේ
"පළමු හදවත් බද්ධයේ ගෞරවය
සමහරු තනියම අයිති කරගත්තා"යැයි කෙරුණු
නරුම චෝදනාවක්ද සමගිනි.

තනි ප්‍රචාරක ප්‍රයත්නය පිළිබඳව
ප්‍රචාරණචාරී වෛද්‍යවරයා වැරදිය.
මරණ මංචකයේ සිටින
රෝගී යුවතිය ප්‍රාණ ඇපයට ගනිමින්
ඊට දැක්වූ කුරිරු ප්‍රතිචාරය පිළිබඳව
වෛද්‍ය කණ්ඩායම වැරදිය.

එක් වෛද්‍යවරයෙකු විසින්
සියලු සම්මාන ලබා ගැනීමට දැරූ
අවකල් ප්‍රයත්නයෙහි අනිටු ප්‍රතිඵල වලින්
ජීවිත අවදානමකට මුහුණ පෑවේ
දෙවැනි හදවත් බද්ධයට සූදානම් වූ
අසරණ යුවතිය විනා වෛද්‍යවරයා හෝ
ඔහු සමග සැත්කම කොට
ගරු සම්මාන පිළිබඳව සිතින් විඳ වූ
වෛද්‍ය කණ්ඩායමද නොවේ.
හදවත් බද්ධය අසාර්ථක වී
අවසානයේ මිය ගියේද ඇයයි.

ක්‍රිකට් මැච් එකක් දිනාගැනීම වුවත්
කණ්ඩායම් හැඟීමෙන් තොරව කළ නොහැක.

හදවත් බද්ධය ක්‍රිකට් මැච් එකකට වඩා
කොතරම් සියුම් දෙයක්ද කියා අපි දනිමු.

ගරු සම්මාන සඳහා කඹ ඇදීමෙන්
කණ්ඩායම් හැඟීම බිඳුණු පසු ඇතිවෙන
අවුල් සහගත මානසිකත්වය තුළ
හදවත් බද්ධයක් වැනි අවදානම් සැත්කමක්
ඒ වෛද්‍ය කණ්ඩායමට කළ හැකිද?

මරණාසන්නව පසුවෙන රෝගී යුවතියකගේ
අවදානමේ වැටුණ ජීවිතයක් සමග සෙල්ලමකට
වෛද්‍ය කණ්ඩායමක් පොළඹවන්නට තරම්
ගරු සම්මාන ලැබීම වැදගත්වන්නේ ඇයි.?

වෛද්‍යවරයෙකුට ගරු සම්මාන යනු
විනිමය වටිනාකමක් ඇති බලයකි.
පළමු හදවත් බද්ධය
සාර්ථක වීමෙන් පසුව
මේ කණ්ඩායමේ වෛද්‍යවරුන්ගේ
චැනල් විනිමය අනුපාතිකය
බොහෝ පුද්ගලයන් ඉහළ දමා ඇත.

ඒ වෛද්‍යවරු චැනල් කරන
ඔවුන්ගේ අනුග්‍රාහක රෝගීන්ට
වහාම වැඩි විනිමය අනුපාතිකයක් ගෙවා
ප්‍රතිකාර ගන්නට ඉදිරියට සිදු වන්නේ
දැන් ඔවුන් හදවත් බද්ධයක් කළ
සුවිශේෂී කණ්ඩායමක වෙසෙන
අපූර්ව වෛද්‍යවරුන් පිරිසක් නිසාය.

හදවතක් වෙනුවට වෙනත් හදවතක් බද්ධ කිරීම
ගරාජයක කාර්මිකයෙක් වයර් දෙකක් අමුණනවාට වඩා
ගසකට රිකිල්ලක් බද්ධ කරනවාට වඩා
අතිශය සංකීර්ණ, සංවේදී මානුෂික ක්‍රියාවකි.

තනි තනි පුද්ගලයන් වශයෙන්ද
සියලුම වෛද්‍යවරුන්ගේ සමාධිය
මනාව පවත්වාගත යුතු අතර
සමස්ත කණ්ඩායමම එක්කෙනෙක් මෙන්
එක අරමුණකින් ක්‍රියාකළයුතු ආකාරයේ
මාරාන්තික වගකීමක් ඔවුන් මත ඇත..

මුදල් මත දෝලනය වෙන
මුදල් පහසුවෙන් ගලා එන මේ වෘත්තිය තුළ
අද වෛද්‍යවරු වශයෙන් පෙනී සිටින බහුතරය
වෘත්තීය අයිතිවාසිකම් ගැන කම්කරුවන් මෙන් හිතන
කම්කරුවන් මෙන් වර්ජන කරන, උද්ඝෝෂණ කරන
කම්කරුවන් මෙන්ම හැසිරෙන පිරිසකි.

වෛද්‍ය වර්ජනයකදී වර්ජනය කෙරෙන්නේ
බාහිර රෝගී අංශයේ පමණක් වුවද
වෛද්‍යවරයෙක් දෙන්නෙකුගේ පුද්ගලික කරුණු මත
දැඩි සත්කාර ඒකකයේ, හෘද සැත්කම් අංශයේ පවා
සති දෙක තුන වර්ජන ක්‍රියාත්මක වෙයි.

වර්ජන කාලය තුළ
පොරොත්තු ලැයිස්තුවෙන් ගැලවී
පුද්ගලික රෝහල් කරා යන රෝගීන්ගෙන්
වර්ජක වෛද්‍ය වරුන්ගේ බැංකු ගිණුම්
අමතරව තර නොවන්නේද?

රෝගියාගේ සුවසෙත වෙනුවෙන්
රෝගියාගේ ජීවිතය බේරාගන්නට
ආත්ම පරිත්‍යාගයෙන් ක්‍රියා කළ යුතු
පුහුණු වෛද්‍ය කණ්ඩායමක්
''එදා වේල සොයන්නට දවසම විඳවන
නුපුහුණු කම්කරුවෙකුගෙ මානසිකත්වයෙන්''
ශල්‍යාගාරය තුළ අඬදබර කරගෙන
හදවත් බද්ධයක් කිරීම කළ හැකිද?

දෙවැනි හදවත් බද්ධය ගැන
මාධ්‍යවල වාර්තා වුණ සමහර කරුණු අනුව
හදවතක් ඉවත් කොට
හදවතක් බද්ධ කරන්න තරම්
සවිමත් කාරුණික මානුෂික හදවත් ඇති
කාරුණික වෛද්‍ය කණ්ඩායමක්
මහනුවර රෝහලේ දැනට නැති බව
අද වනවිට මුළු රටම දනී.

ගරු සැලකිලි ලබා ගැනීම සඳහා කඹ අදින වෛද්‍යවරු
මානසික සංවරයෙන්, චිත්ත සමාධියෙන් තොරව කරන
සියුම් හදවත් බද්ධයක් සාර්ථක වන්නේ කෙසේද?

සියල්ල මුදල් මත දෝලනය වෙන
සියල්ල මුදල වටා කැරකෙන නිසාවෙන්
රසායනාගාරයක මේසය මත මීයන්ගෙ තත්වයට
අද මිනිස් ජීවිත වැටිලා තියෙන්නෙ.

''එක හදවත් බද්ධයක් සාර්ථක නම්
දහයක් අසාර්ථක වුණත් මොකද?''
වෛද්‍යවරු තර්ක කරනවා.
සාමාන්‍ය ජනතාවත් ඒ අන්දමට
සහෝදර මිනිස් ජීවිත ගැන හිතනවා.
ඒ චින්තනය වෛද්‍යවරුන්ට පහසුවක්.

පොදු ජනතා චින්තනයෙන් පණ ලබන
වෛද්‍යවරු රැසක් පසුගිය කාලයේ
ෆේස්බුක් සමාජ ජාලය තුළ සැරිසැරුවා.

ප්‍රතිශක්තිකරණය වැරදීම නිසා
ආබාධිත වෙන, මරණයට පත් වෙන දරුවන්,
ගබ්සාවෙන් ඝාතනය කරන ළදරුවන් ගැන
වෛද්‍ය මත සහ ආකල්ප වල ස්වභාවය
ෆේස්බුක් සංවාදවල හෙළි වුණා.

කුසේ ඉන්න ළදරුවෙක්
සැතකින් ඇන මරන්න ක්‍රියා කරන
යාන්ත්‍රික හිතක් ඇති වෛද්‍යවරුන්ට
හදවත් බද්ධයක් කරන්න තරම්
සන්සුන් සංවේදී හිතක් හදා ගන්න
ඉතාම අමාරු වෙයි.

ෆේස්බුක් එකේ අපට හමුවෙන
සමහර වෛද්‍යවරු
"ඔවුන් දරන ආකල්ප සහ චර්යාව අනුව"
මස් කඩයක මස් කපන්න හැර
වෛද්‍ය වෘත්තියට සුදුසු අය කියා
කියන්න අපහසුයි.

අද බොහෝ වෛද්‍යවරුන්ගේ අරමුණ
හැකිතරම් මුදල් සහ ඉසුරු සෙවීමයි.
මේ ආකල්පය සමාජයට රහසක් නොවෙයි.

රෝගීන්ගේ සුව සෙත පිළිබඳව
ඔවුන්ගේ ආරක්ෂාව පිළිබඳව
වෛද්‍යවරුන්ගෙ ආකල්ප ගැන විශ්වාසය
ඉතාම පිරිහුණ යුගයක් මේ.

මිනිස් ජීවිත ගැන තනි තීරණ ගන්නට
වෛද්‍යවරුන්ට බලය ඇතැයි සිතමින්
ඒ අනුව ක්‍රියා කරන වෛද්‍යවරුන් නිසා
ඔවුන්ගේ බල ප්‍රදේශය තුළ පවතින
මිනිස් ජීවිත අවදානම්.

මේ බලය වෛද්‍යවරුන්ගේ උරුමයක් වුවත්
ඒ බලය යහපතට හේතුවෙන්නෙ
වෛද්‍යවරයා කරුණාවන්ත නම් විතරයි.

අද වෛද්‍යවරු තුළ කරුණාව හිඟයි.
කරුණාව ඇති වෛද්‍යවරු හිඟයි.

------------------------------------------------
මේ ලිපිය
යසඉසුරු පතන
අකාරුණික වෛද්‍යවරුන්ට
අභියෝගයක්.

ආත්ම පරිත්‍යාගී
කාරුණික වෛද්‍යවරුන්ට
ප්‍රණාමයක්.