[[[බුද්දාගම පැවිදි ජීවිතය උසස් ලෙස සලකන සහ එයට උනන්දු කරන අතර ගිහි ජීවිතයක් අවශ්ය නම් ඊටද අනුමැතිය තිබේ. එහිදී ගිහි ජීවිතය සාර්තක ලෙස ගතකිරීමට අවශ්ය යම් යම් උපදෙස් ද අඩංගුය. නමුත් ප්රායෝගික තත්වයක් තුල ගිහි ජීවිතයේ සැමියා සහ බිරිඳ අතර ඇතිවන මත ගැටුම් කලමනාකරගත යුතු ආකාරය ගැන ඉගැන්වීම් බුදු දහම තුල අල්පය. මන්ද බුදු දහම දර්ශනයකි ඒ නිසාම එහි සමාජ ජීවිතයට අත්යවශ්යවන නීති පද්දතියක් නැත. ඇත්තේ උපදෙස් පමණි. ]]]]
Ramzy Razeek
මේ ප්රකාශය වැරදි අවබෝධයක් රම්සි..
ඒත් අපේ අයගෙ වගේ
ද්වේශ සහගත මඩ ගැසීම් නැතිව
සංයමයෙන් දැරූ උත්සාහය අගය කරනවා.
ඒ සංයමය ඔබට යම් දහමකින් ලැබුණාද
ඒ දහමට මම ගරු කරනවා.
මිනිසා සංවර නොවෙනවා නම්
දහමෙ වරදක් නොවෙයි.
ඒ අසංවර අශීලාචාර මිනිසාගෙ
වරදක් තියෙනවා.
බුදු දහම ගිහියාට පැවිද්දාට කියා වෙනසක් නෑ.
බුදු දහම අනුව
දුක දෙදෙනාටම එකයි.
දුකට හේතුව දෙදෙනාටම එකයි.
දුකෙන් මිදෙන මග දෙදෙනාටම එකයි
දුකෙන් මිදීම දෙදෙනාටම එකයි.
ඒ නිසා ගිහියන් වුණත්
සෝවාන් ආදී මගඵල ලබනවා.
කලාතුරකින් කෙනෙක් රහත් වෙනවා.
පැවිදි ජීවිතය උසස් කොට සලකන්නේ
පැවිද්දෙක් න්යායිකව
දුකෙන් මිදීම සඳහාම
නිවන් දැකීම සඳහාම
කැපවී සිටින කෙනෙක් නිසායි.
ඔවුන් අතර සමහරක්
ප්රායෝගිකව අපායගාමී වීම
අදාළ නෑ.
යහපත් පැවිද්දා
ගිහියාට වඩා උසස් වගේම
අයහපත් පැවිද්දා ඉතාම පහත් කෙනෙක් ලෙස
බුදු දහමෙ සැලකෙනවා.
මහණෙනි,
යම්සේ දෙපසින් ගිනි ඇවිළ ගත්තාවූ, මැද අසූචි තැවරුණු සොහොන් පෙණෙල්ලක් ගමෙහි දැවකිස සිදු නො කෙරේ ද, වනයෙහිත් දැවකිසක් සිදු නො කෙරේ ද, මහණෙනි, මම මේ පුද්ගලයා ද එසේ (සොහොන් පෙණෙල්ලට) උපමා කොට කියමි. (හෙතෙම) ගිහිසැපතින් පිරිහුනේ අර්හත්වඵල සඞ්ඛ්යාත ශ්රාමණ්යාර්ථය ද, සම්පූර්ණ නොකෙරේ යැ යි.
ගිහියා පව්කම් "කළ" යුතුයි.
ඒත් දුසිල්ව ජීවත් වෙන පැවිද්දාට
ඔහු ලබන සිවුපසයෙන්, වැඳුම් පිදුම් වලින් පවා
පව් රැස් වෙනවා.
දුසිල් පැවිද්දා හොරෙක්.
ණය කාරයෙක්.
ගිහි ජීවිතයේ සැමියා සහ බිරිඳ අතර ඇතිවන
මත ගැටුම් කලමනාකරගත යුතු ආකාරය ගැන
අමුතු ඉගැන්වීමක් අවශ්ය වෙන්නෙ
පත පොතෙන්, දේශනා වලින්
දහම හදාරණ අයටයි..
ඔබ මුස්ලිම් වුණත්
විපස්සනා මගින් සිහියත්, උපේක්ෂාවත්
මනාව පිහිටුවා ගත්තොත්
ඔබේ දහමට අනුව ජීවත් වෙන අතරම
ඒ දියුණු වෙන සිහියත්, උපේක්ෂාවත් නිසා
ගිහි ජීවිතයේ සැමියා සහ බිරිඳ අතර ඇතිවන මත ගැටුම්
කලමනාකරණය කරගන්න ඔබට පහසු වෙනවා.
මගේ විවාහ ජීවිතයෙ මත ගැටුම් අතර
වසර විසි නවයක පරතරයක් තියනවා.
අපි දිනපතා බොහෝ දේ පිළිබඳ
මතවාදීව ගැටෙනවා.
අපි දවසම ගත කරන්නෙ එකම පරිසරයක.
හැම තීරණයක්ම ගන්නෙ කතා කරලා.
තනි තීරණයක් ඉඳහිටවත් කෙනෙක් ගත්තොත්
අපි දෙන්නාම එක විදියට ඊට විරුද්ධ වෙනවා.
දොස් පවරනවා.
අපි විපස්සනා නොකළ දෙන්නෙක් වුණා නම්
අපි මාස තුනක්වත් එකට ඉන්න එකක් නෑ.
ඒත් කාලය ගත වෙද්දි
අපි අපේ මත ගැටුම් ඉතාම අඩු වෙහෙසකින්
අඩු කාලයකින්, අඩු වියදමකින්
විසඳා ගන්න පුරුදුවුණා.
බුදු දහමෙන් කරන්නෙ
හිත පිරිසිදු කිරීමයි.
හිත පිරිසිදු කරන්න විපස්සනා කරන කෙනෙක්
හිත පිරිසිදු කර ගැනීමට අමතරව
ඉතාම වැදගත් දක්ෂතාවයක් පුහුණු වෙනවා.
ඔහු සිත හොඳටම අපිරිසිදුව,
කැළඹිලා තියන අතරත්
ඒ අපිරිසිදු කමෙන් දූෂිත නොවුණ
පිරිසිදු වචන කතා කරන්න හුරු වෙනවා.
පිරිසිදු ලෙස ක්රියා කරන්න පුරුදු වෙනවා.
සිරිධම්ම හිමි සමග VFM විවාදයෙදි
ඔහු මට සැලකූ ආකාරය නිසා
ඇතුළතින් සිදුවූ ස්වාභාවික වෙනස්වීම්
ඔහු සමග දබර වෙන්නට
හොඳටම ප්රමාණවත්ව තිබුණා.
ඒත් මම තීරණාත්මකව
ඒ සියල්ල ගැන සිහියෙන්,
ඒ සියල්ල ගැන උපේක්ෂාවෙන්
මා සතු කාර්යය කරගත්තා.
විපස්සනා පුහුණුවෙන් තොරව
මම ඔහුට මුහුණ දුන්නා නම්
ඔහු ජයග්රහණය කරනවා.
VFM වැඩ සටහන
ධර්මය හොයන කෙනෙකුට
අහන්න පුලුවන් තැනක තිබුණේ
ගිහි ජීවිතයට අවශ්ය වෙන සියල්ලම
බුදු දහම මගින් සපයා තිබුණ නිසයි.
___________________________________
සිතෙහි ක්රෝධය ඉපදී තිබියදී
ඉතා වේගයෙන් දුවන රථයක් මෙන්
සිත මනාව හසුරුවා ගන්නා තැනැත්තා
නියම රියැදුරකු යැයි මම කියමි.
සාමාන්ය රිය එළවන අන් ජනයා
නිකම් තෝන් ලණුව අල්ලන්නෝ ය.
“යො වෙ උප්පතිතං කොධං
රථං භන්තං ච ධාරයෙ
තමහං සාරථිං බ්රෑම්
රස්මිග්ගාහො ඉතරො ජනො”
මෙහි බුදුන් වහන්සේ අගය කරන්නෙ
ක්රෝධය නැති තැනැත්තා නොවෙයි.
ක්රෝධය පවතිද්දී
හිත මනාව හසුරුවා ගන්නා තැනැත්තායි.
ක්රෝධය කෙමෙන් කෙමෙන් නැතිවෙන්නට
ඒ පදනම උපකාරීවෙනවා.
අත්තානං දමයන්ති පණ්ඩිතා.
බුදු දහමෙ මූලිකම පදනම
පිරිසිදු බව නොවෙයි..
අපිරිසිදු තැනැත්තාගේ
ආත්ම දමනයයි..
පිරිසිදු වෙන්නට හැකියාව ලැබෙන්නේ
ආත්ම දමනය ඇත්තාට පමණයි.
රථං භන්තං ච ධාරයෙ
තමහං සාරථිං බ්රෑම්
රස්මිග්ගාහො ඉතරො ජනො”
මෙහි බුදුන් වහන්සේ අගය කරන්නෙ
ක්රෝධය නැති තැනැත්තා නොවෙයි.
ක්රෝධය පවතිද්දී
හිත මනාව හසුරුවා ගන්නා තැනැත්තායි.
ක්රෝධය කෙමෙන් කෙමෙන් නැතිවෙන්නට
ඒ පදනම උපකාරීවෙනවා.
අත්තානං දමයන්ති පණ්ඩිතා.
බුදු දහමෙ මූලිකම පදනම
පිරිසිදු බව නොවෙයි..
අපිරිසිදු තැනැත්තාගේ
ආත්ම දමනයයි..
පිරිසිදු වෙන්නට හැකියාව ලැබෙන්නේ
ආත්ම දමනය ඇත්තාට පමණයි.
___________________________________
ශීල, සමාධි, ප්රඥා මාර්ගය
සරලවත් අඩු නැතිවත් දේශනා කරමින්
බුදුන් වහන්සේගේ කාර්යය
උන්වහන්සේ සපුරාම ඉටු කොට තියනවා.
දහමෙ කිසිම අඩුවක් නෑ.
බුදු දහමෙන් ප්රයෝජනයක් නැති
කිසිම මිනිසෙක් මිහිපිට නෑ.
ලිඳ තමන් තුළම තියනවා.
ළිඳ පිරෙන්නම වතුර තියනවා.
බඳුනෙ සිදුරු වහගන්න තැන ඉඳන්
තනි තනියෙන් වතුර අරගෙන
සසරටම පිපාසය නිවාගන්න
විපස්සනා ක්රමය පවතිනවා.
හිල්කූඩ වලින් වතුර අදින අයත්
ඔබ මෙන් කවදාවත් වතුර ගැන නොසෙවූ අයත්
බුදු දහම ගැන වැරදි අර්ථ කථන දෙනවා.
ඇවිත් බලන්න.
විඳ පසක් කරන්න.
බුදු දහම පිළිපදින කෙනෙකුට
ජාති, ආගම්, කුල භේදවලින් තොරව
පව් කරන්න හිත කියද්දි
සිල්වත්ව ඉන්න පුලුවන්.
හිත හොඳටම දූෂ්ය වුණත්
සංවරව හැසිරෙන්න පුලුවන්.
සිදුවෙන දේ ප්රඥාවෙන් දකින්න පුලුවන්.
ශීල, සමාධි, ප්රඥා මාර්ගය
සරලවත් අඩු නැතිවත් දේශනා කරමින්
බුදුන් වහන්සේගේ කාර්යය
උන්වහන්සේ සපුරාම ඉටු කොට තියනවා.
දහමෙ කිසිම අඩුවක් නෑ.
බුදු දහමෙන් ප්රයෝජනයක් නැති
කිසිම මිනිසෙක් මිහිපිට නෑ.
ලිඳ තමන් තුළම තියනවා.
ළිඳ පිරෙන්නම වතුර තියනවා.
බඳුනෙ සිදුරු වහගන්න තැන ඉඳන්
තනි තනියෙන් වතුර අරගෙන
සසරටම පිපාසය නිවාගන්න
විපස්සනා ක්රමය පවතිනවා.
හිල්කූඩ වලින් වතුර අදින අයත්
ඔබ මෙන් කවදාවත් වතුර ගැන නොසෙවූ අයත්
බුදු දහම ගැන වැරදි අර්ථ කථන දෙනවා.
ඇවිත් බලන්න.
විඳ පසක් කරන්න.
බුදු දහම පිළිපදින කෙනෙකුට
ජාති, ආගම්, කුල භේදවලින් තොරව
පව් කරන්න හිත කියද්දි
සිල්වත්ව ඉන්න පුලුවන්.
හිත හොඳටම දූෂ්ය වුණත්
සංවරව හැසිරෙන්න පුලුවන්.
සිදුවෙන දේ ප්රඥාවෙන් දකින්න පුලුවන්.
No comments:
Post a Comment