20200424

රජකම් කෙරුවත් කළ කම් පළදේ



වහාම හෝ ප්‍රමාද වී
සියලු කර්ම විපාක දෙනවා.

"ඡන්දය දැමීමේ මූලික මිනිස් අයිතිවාසිකම
සෞඛ්‍ය හේතු මත වළක්වන්න පුලුවන්" කියා
නීතිඥ හිටපු මන්ත්‍රීවරු
සිරස සටනෙ සංවාදයේ යෙදීම තුළ
ඔබ දකින රටේ අනාගතය කුමක්ද?

තමන්ට විරුද්ධ ඡන්ද තියන පැතිවල
ඡන්දෙ දාන්න එන අයට වෙඩිතියලා
මැතිවරණ ඉතිහාසයක් අපි දුටුවා.

පළමු ඡන්ද දායකයා වෙඩි කෑව
හක්මණ ආසනයෙ ඡන්ද වැටුණෙ 10%යි.

ඒ උපක්‍රමය කූඨ උපක්‍රමයක්.
සමහරවිට අපිටත් මෙවර
එය අත්දකින්න ලැබෙන්න පුලුවන්.

යම් පක්ෂයකට යම් ප්‍රදේශයක
ඡන්දය අඩු බව නිශ්චිත නම්
ඒ පළාතේ ඡන්ද වැළක්වීම මගින්
ඡන්දය වැඩි පැතිවල වැඩි ඡන්ද අනුව
ඒ දිස්ත්‍රික්කය දිනා ගන්නට
සමානුපාතික ඡන්ද ක්‍රමය අනුව පුලුවන්.

බහුතර ජනතා මතය විකෘති කරලා
වැරදි මතයක් රටට සහ ලෝකයට පෙන්වා
ජවිපෙ භීෂණ රැල්ල මතින් ජයගෙන
බලය ලබා ගත් ඒ දුර්දාන්ත පාලකයා
වසර දෙකක් තුළ පිරිහීමට පත් වුණා.

ඔහු මහපාර මැද පුපුරා ගිය වෙලාවෙ
ජනතාව රතිඤ්ඤා පත්තු කළා.

ඔහුගෙ පාප කර්ම මෝරන්න
ගත වුනේ වසර දෙකයි.
වහාම හෝ ප්‍රමාද වී
සියලු කර්ම විපාක දෙනවා.

න අන්තලික්ඛෙ ආදි මේ ධර්මදේශනාව
බුදුරදුන් නිග්‍රෝධාරාමයෙහි වැඩ සිටින කාලයේ
සුප්‍ර‍බුද්ධ ශාක්‍යයා අරභයා දේශනා කරනලදි.

යසෝධරාව සහ දෙව්දත්ගේ පියා වූ සුප්‍ර‍බුද්ධ වනාහි
මොහු මගේ දුව හැරදමා ගියේයයිද
මගේ පුතා පැවිදිකර වෛරියකුගේ තැන තැබීයයිද
මේ කරුණු දෙක නිසා බුදුන් කෙරෙහි ආඝාත බැඳ,
"මොහුට ආරාධනා ලබන තැනට ගොස් වළඳන්ට නොදෙන්නෙමි"යි
ගමන් මග අහුරා මත්පැන් බිබී වීථියෙහි නැවතී සිටියේය.
ඉන්පසු බුදුරජාණන්වහන්සේ
භික්‍ෂූන් පිරිවරා එතැනට වැඩමවූ පසු
බුදුන් වැඩිය බව දැන්වූහ.

"එහා පාරෙන් යන ලෙස ඔහුට කියව්.
ඔහු මහල්ලෙක් නොවේ.
ඔහුට මේ පාර ඉඩ නොදෙමි"යි කීවේය.

නැවත නැවතත් කීවේ නමුත් එසේම කියමන් හුන්නේය.
ශාස්තෘන්වහන්සේ මාමාගෙන් මාර්ගයෙන් ඉඩ නොලබා
එතැනම නැවතුණහ.
හෙතෙම බුදුරදුන් වෙත චරපුරුෂයන් යවමින්,
"යව, ගොස් කියන්නේ මොනවාදැයි දැනගෙන එව"යි කීය.

 බුදුරජාණන්වහන්සේත් සිනා පහළ කළ කල්හි
ආනන්‍ද තෙරණුවෝ
"ස්වාමීනි, සිනා පහළ කරනලද්දේ කුමක් නිසාදැ"යි ඇසූවිට,
"ආනන්ද සුප්පබුද්ධ ඔබට පෙනෙන්නේදැ'යි ඇසූහ.
''ස්වාමීනි, එසේය."
"ආනන්ද මා වැනි බුදුකෙනෙකුන්ට
මාර්ගය නොදී ඔහු කෙළේ බරපතළ ක්‍රියාවකි.
මෙයින් හත්වෙනි දිනයේ
යට ප්‍රාසාදයෙහි ඉණිමංමුලදී
ඔහු පොළොවෙහි ගිළීයන්නේය."

චරපුරුෂයෝ ගොස් තමන් ඇසූ කතාව සුප්‍ර‍බුද්ධට කීහ.

"ළඟට ගිය තොපට
මගේ බෑණා නැවැත්වීම ගැන
කුමක් කීයේදැ"යි ඇසූවිට
බුදුන් වදාළ හැටියෙන්ම ඒ කථාව කීහ.

හෙතෙම ඒ වචන අසා,
"මෙතනදී මගේ බෑණාගේ කථාවේ වරදක් නැත.
ඒකාන්තයෙන්ම ඔහු කියන දේ එසේම වෙයි.
එසේ වුවත් ඔහුට මුසාවාදයෙන් නිග්‍ර‍හ කරන්නෙමි.
 හෙතෙම මා මෙයින් හත්වෙනි දිනයේ
පෘථුවියෙහි ගිළී යන්නේ යයි අනියමින් නොකියා
යට ප්‍රාසාදයෙහි හිණිමංමුල පොළොවේ ගිළී යන්නේය"යි කීවේය.

"මෙතැන් පටන් මම එතැනට නොයන්නෙමි.
ඉන්පසු ඔහු කියන තැනින් පොළොවට ප්‍ර‍විෂ්ට නොවී
මුසාවාදයෙන් නිග්‍ර‍හ කරන්නෙමි"යි
හෙතෙම තමන්ගේ පරිහරණයට ගන්නා සියල්ල
සත්මහල් පහයේ ඉහළම මහළට ගෙන ගොස්
ඉණිමග ඉවත්කොට දොර වසා
අනිත් එක් එක් දොරටුවක රැකවලුන් දෙදෙනා බැගින් හිඳුවා,
ඉදින් මම ප්‍ර‍මාදයකින් හෝ යටට බසිනු කැමති වුවහොත්
එය වලක්වව්"යයි කියා
හත්වෙනි ප්‍රාසාදතලයෙහි ශ්‍රී යහන් ගබඩාවේ හුන්නේය.

ශාස්තෘන්වහන්සේ එපවත් අසා
"මහණෙනි,
සුප්‍ර‍බුද්ධ හුදෙක් ප්‍රාසාද තලයෙන්
අහසට නැගී හෝ සිටියත්
නැවකන් ගොස් මූදට පැන්නත්,
පර්වත මැදකට හෝ පැමිණියත්
බුදුවරුන්ගේ කතාවක දෙවිධියක් නැත.
මා කී තැනින්ම
ඔහු පොළොවට පිවිසෙන්නේමය"යි
වදාරා දහම් දෙසමින්
මේ ගාථාවද වදාළහ:

අහසෙහි උඩට හෝ
මුහුදෙහි පතුළටම හෝ
පරුවත මැදක ගොස් හෝ
පව්කර සිටින කෙනෙකුට
මේ කියූ තැන්වලට ගොස්
මරුගෙන් මිදෙනු නොහැකිය

එහි නප්පසහෙථ මච්චු යනු
යම් පෙදෙසක සිට මරණය නොඉවසා,
එයට යටත් නොවී සිටීමට පුළුවන්
කෙස් අගක් ප්‍ර‍මාණවූ පෘථිවි ප්‍රදේශයක් නැත.
සෙස්ස පෙරසේමය.
දේශනාවසානයේ බොහෝ දෙනා
සෝවාන් ඵලාදියට පැමිණියාහුය.

සත්වෙනි දිනයෙහි බුදුරදුන් භික්‍ෂාවෙහි හැසිර අවසන්වූ පසු
යට ප්‍රාසාදයෙහි සුප්‍ර‍බුද්ධගේ මංගල අශ්වයා මත්වී
උද්දාමයෙන් ඒ ඒ බිත්තිවලට ගසන්ට පටන් ගත්තේය.

උඩ සිටි සුප්‍ර‍බුද්ධ මේ අසා
"ඒ කිනම් ශබ්දයක්දැ"යි විමසීය.

මගුල් අසු මත්වී බිත්තිවලට ගසන ශබ්දය යයි දැනගත්තේය.
ඒ අශ්වයාත් සුප්‍ර‍බුද්ධ දැකම සන්සුන් වන්නෙකි.

ඉන්පසු ඔහු අසු නැවැත්වීම සඳහා හුන් තැනින් නැගිට ද්වාරය දෙසට ආවේය. දොරවල් තමන්ම විවෘත විය. හිණිමග සිය ස්ථානයේම පිහිටියේය. දොරටුවේ සිටි මල්ලවයන් ඔහු බෙල්ලෙන් අල්ලාගෙන යටට තල්ලුකර දැම්මේය. මේ ආකාරයෙන්ම මහල් සතේම දොරවල් ඉබේම විවෘත විය. හිණි මං තිබුණු තැන්වලම නැවත පිහිටියේය. ඒ ඒ මහල්වල සිටි රැකවල්ලු ඔහු බෙල්ලෙන් අල්ලා යට මහල්වලටම තල්ලුකර දැම්මේය. ඉන්පසු ඔහු යටම මහලේ හිණි මං මුලට පැමිණෙනවාත් සමග මහපොළොව පැලී විවරව ඔහු පිළිගත්තේය.

හෙතෙම ගොස් නිරයෙහි උපන්නේය.

දේශනා කෙළවර බොහෝ අය සෝවාන්ඵලාදියට පැමිණියාහුය.
පාපවර්ග වර්ණනාව නිමියේය.

ධම්ම පදයේ
නවවෙනි වර්ගයයි.