20190225

හැමදේම එකට කරමින් ජීවත් වී එකට මිය ගිය යුවලක්


හරියට කාන්දම් දෙකක් වාගේ සීයා ළඟින්මයි ආතම්මා හිටියේ
ඒ බැඳීම මිය යන මොහොත දක්වාම තිබුණා
ලෝක ආදරවන්තයන්ගේ දිනය යෙදී තිබුණේ ඉකුත් 14 වැනිදාටය. එය අප රටට අදාළ සැමරුම් දිනයක් නොවුණත් අප රටේ ද බොහෝ දෙනා මෙම දිනය ගැන උනන්දු වෙති. විවාහ දිවිය පුරාම ආදරයෙන් බැඳී ජීවත්වී ආදරවන්තයන්ගේ දිනය දා දෙදෙනාම මිය ගිය කතාවක් අපි ඔබට කියන්නෙමු.
ආදරයට, විවාහයට, පරිත්‍යාගයට, සෙනෙහසට, වයසක් හරස් නොවේ. මේ යුවළගේ කතාන්දරය තවත් එක් කතාන්දරයක් නොවේ. ටජ්මහලේ කතාන්දරය දක්වා ද මෙය ඉදිරියේ දී ලියැවෙනු ඇත. විවාහය, පවුල, පවුල් සංස්ථාව දූ දරුවන් ආදී සියල්ලම ගැන කතා කරන විට සියල්ලම රන් රස සේ කිරිත් දියරත්, ගඟත් ඔරුවත්, ගසත් පොත්තත් සේ එකට විඳ දරාගෙන එකට හිටිය මේ යුවල ලොවටම ආදර්ශයකි.
එදා පෙබරවාරි 14දාට යෙදුණ ආදරවන්තයන්ගේ දිනයයි. ගාල්ල ඌරගස්මංහන්දියේ හල්ගහවේල්ල ග්‍රාමයේදී වියපත් අඹු-සැමි යුවළ එකට අවසන් සුසුම් වාතලයට මුදාහළහ. 17 දා එකම සොහොනේ එකට භූමදාන කළේ ඔවුන්ගේ අන්තිම කැමැත්ත අනුවයි.


තම සීයාගේ හා අත්තම්මාගේ කතාව මුණුපුරා වන උපුල් මුණසිංහ අපට කීවේ මෙසේය.
"අපේ සීයාගේ ගම ගාල්ල, ඇල්ලපිටිය ඌරගස්මහන්දිය හල්ගහවේල්ල. සීයාගේ නම පී.බී. සයිමන්. මියයන විට වයස 92ක් වුණා. රස්සාවට කළේ කුරුඳු තැළීම. අපේ ආතම්මාගේ වයස 74යි. එයාගේ නම එච්.පී. ගුණවතී. රස්සාවක් කළේ නෑ. හරියට කාන්දම් දෙකක් වාගේ සීයා ළඟින්මයි ආතම්මා හිටියේ."
"එදා 14 වන දා ආතම්මාට හිටි හැටියේ අසනීප වුණා. එතරම් ලොකු අසනීපයක් නෙවෙයි. අපි ගිලන් රථයක් අරගෙන ආතම්මා ඇල්පිටිය රෝහලට ගෙන ගියා. ඒ යන කොටත් ආතම්මා මියගොස් ඇති බව වෛද්‍යවරු කීවා. ඒ සමගම සීයා ද ඒ මොහොතේම මියගොස් ඇති බව අපට දුරකථනයෙන් දැනුම් දුන්නා. සීයා ආතම්මා දෙන්නාම එකම දිනක එකම වේලාවක එකටම මියගියා. මේ කතාව අපට නම් අදහා ගන්නත් අමාරුයි."
"මට මතකයි එදා ආතම්මා ගිලන් රථයට නංවන විට සීයා මහා හයියෙන් කෑගැහුවා. මමත් එනවා මමත් එනවා කියලා. අපි කීවා සීයා ඉන්න අපි ආතම්මා රෝහලට අරගෙන යනවා වැඩි අමාරුවක් නෑනේ. ගියා ආවා. බෙහෙත් අරගෙන එන්නම් සීයා ඉන්න කියලා. නෑ මමත් එන්න ඕනා කිය කියා සීයා කෑ ගැහුවා. පසුව තමයි ආතම්මා සමගම සීයා ද එකවරම මිය ගිහිල්ලා ඇත්තේ."
මෙම යුවළට දියණියන් 04ක් ද එක් පුතෙක් ද සිටිති.
"තාත්තා අම්මා අපට හරිම ආදරෙයි. ඒ අය දරුවන්ගේ දරුවන් ද බලාගෙන සතුටින් තමයි හිටියේ."
"අපේ පවුලේ සහෝදර සහෝදරියන් ද දැන් වයසයි. අම්මලා තාත්තලා මැරෙනකම්ම සතුටින් සිටියේ. අම්මාට තාත්තා නැතුවම බෑ. තාත්තාටත් අම්මා නැතුවම බෑ. දෙන්නා හැම තිස්සේම හිටියේ එකට. හරියට කිරියි පැණියි වාගේ. තාත්තා කුරුඳු තළන එක තමයි රස්සාවට කළේ. අම්මා ඒවාට උපකාර කරනවා අපිට පොඩි කාලයේ ඉඳලාම මතකයි. ඒ බැඳීම මිය යන දවස දක්වාම මිය යන මොහොත දක්වාම තිබුණා. නාන්න ගියෙත් ගමන් බිමන් ගියෙත් එකට. කෑම කෑවෙත් එකට එක මේසයේම ඉඳන්. පන්සල් යන්නෙත් එකට. සිල් ගන්නෙත් එකට. එකම තැන තමයි දෙන්නා ඉඳගෙන ඉන්නේ. බෙහෙත් ගේන්න යන්නෙත් එකට. තාත්තාට මොකක් හරි අමාරුවක් තිබුණොත් මෙන්න අම්මාටත් ඒ අමාරුවම තියෙනවා."
“ලොකු දුව තාත්තාට කොන්දේ අමාරුව වාගේ මටත් ටිකක් කොන්ද රිදෙනවා වාගේ” කියා අම්මා කියනවා. ඔය අම්මා කියන්නේ බෙහෙත් ගන්න දෙන්නම එක්කරගෙන යන්න කියලානේ ඉතිං අපේ මොකෝ යන්න ලේස්ති වෙන්න කියා දෙන්නම බෙහෙත් ගන්න එක්ක යනකම් නිවනක් නෑ.
"අපි පුංචි කාලයෙත් අම්මා තාත්තා කිසිදා අමනාප වෙලා ඉන්නවා මම දැක්කේ නෑ. රණ්ඩුවෙලා ඉන්නවා දැක්කේ නෑ. තාත්තා අම්මට කීවේ “දරුවන්ගේ අම්මා” කියලා. අම්මා තාත්තාට කීවේ “දරුවන්ගේ තාත්තා” කියලා. කහට කෝප්පයක් බීවත් දෙන්න එකට බෙදාගෙන තමයි බොන්නේ. තරුණ කාලයේ අපි පාසල් අරගෙන ගියෙත් දෙන්නම පයින්. අපි පස් දෙනාම පාසල් අරගෙන ගියේ පයින්. දෙන්නාම පාසලටත් ආවා. අපි ගෙදර දමලා කඩේ ගියත් පොළේ ගියත් අම්මයි තාත්තයි එකට. කිසිම දවසක අම්මා හෝ තාත්තා තනියම ගමනක් බිමනක් ගිය දවසක් අපි දැකලා නෑ. දෙන්නම යන්නේ නැතිනම් ඒ ගමන නතර කරනවා. ඒ ගමන යන්නේ නෑ."
"උදේ සවස බුදුන් වඳින්නේ එකට. නිදිය ගන්නේ එකම වේලාවට. අපි දරුවෝ හිටියට අපි මේ අම්මා තාත්තට උපකාරයක් කරන්න දෙන්නම ඉඩ තිබ්බේ නෑ. දෙන්නා දෙන්නාගේම වැඩ කරගෙන දෙන්නාම කටයුතු කරනවා. උයා පිහාගෙන කන දේවල්ද දෙන්නාම තමයි කළේ. අපි උදව් කරන්න හදනකොට “උඹලට පිස්සුද? උඹලාගේ දරුවන්ගේ වැඩ තියෙද්දි අපේ වැඩ කරන්න හැකිද?” අම්මා කියනවා. තාත්තා ද ඒකම කියනවා. අපි ඉතින් අමතර කෑමක් හැදුවම ගෙනත් දෙනවා. ඒක හරියටම දෙකට බෙදලා කනවා මිසක කවදාවත් තාත්තා හෝ අම්මා වැඩිපුර ගන්නේ නෑ. ඒ ඒ අයගේ හැටි."
" ඒ කාලයේ වයස ගණන් ගත්තේ නෑනේ. මේ නිසා අම්මා තාත්තා එකටම හිටියේ. මැරෙන දිනය මැරෙන මොහොත දක්වාම එකටම තමයි හිටියේ."
"දෙන්නාම කිව්වේ අපි දෙන්නා මැරුණාම එකම සොහොනක එකම වළක එකම පෙට්ටියක එකම දිනක එකම වේලාවක සිදුකරන්න කියලා. අපි අම්මලාගේ තාත්තලාගේ කැමත්ත අනුව සියල්ලම සිදුකළා. මම හිතන්නේ සංසාර පැතුමක් වෙන්න ඕන. මේ අය එකටම මියගියේ ඒ නිසා වෙන්න හැකියි."
මේ අනුව පසුගිය 17 වන දින එකම මිනී වළක එකටම එකම සොහොනක මිහිදන් කළා. සියලුම ආගමික කටයුතුද කළේ එකට. මරණ දැන්වීම ද එකම කොළයක එකම ආකාරයට එකම විදියකට තමයි සකස් කළේ යැයි දූ දරුවෝ කීහ. අපි ද මේ ආදර්ශමත් යුවළට ඒ අයගේ ආගම දහම අනුව නිවන් සුව පතමු.
-සටහන හා ඡායාරූප
හබරාදූව නිමල් අල්ගෙවත්ත
-ලංකාදීප-


නිරුවත : නිතර දකින කුකුල් කරමලේ සුදුයි


Palitha Iddamalgoda[[[අතුලගෙ කුකුල් කරමල් තියරිය
-----------------------------------------
අතුල සිරිවර්ධන මහත්මයා මෙහෙම කියනවා.
" හැමදාම දකින කුකුළගෙ කරමල සුදුයිලු"
මේ පැරණි උපහැරණය අතුල යොදා ගන්නෙ කාන්තාවගේ මුහුණ අත පය බෙල්ල ආදිය නිතර දැකීමෙන් පිරිමියාට ඒවායෙ අගයක් නැති වී යන බව කියන්නයි.... හරි අපි ඒ උපහැරණය ඊට ගැළපෙනවාය කියමුකො.
තවදුරටත් අතුල මහත්මයා කියනවා ඒ නිසා බටහිර රටවල මිනිසුන්ගෙ ලිංගිකත්වයට තියෙන සංවේදීත්වය අඩුවෙලා ඔවුන්ගෙ ඉන්ද්‍රියයන් දුර්වල වෙනවලු...... බුර්කාව වගේ සංවර ඇඳුමක් ගෑණු අඳිද්දි පිරිමින්ගෙ සංවේදී බව වැඩිවෙලා ඉන්ද්‍රීය ශක්තිය වැඩිවෙනවලු.]]]

මෙතන තියන
ඉන්ද්‍රිය ශක්තිය කතාව
පාලිත අතින් දාපු කතාවක්..  

එහෙම නැත්නම්
පාලිතගෙ අවබෝධයෙ අඩුවක්.

පාලිතගෙ මේ විග්‍රහය වැරදියි.

කායිකව ඉන්ද්‍රිය දුර්වල වීමක්
මම මේ ගැන කියද්දි කියලා නෑ.
ඉන්ද්‍රියවල සංවේදී බව නම්
දුර්වල වෙනවා.

කායික සංවේදී බව සහ
මානසික සංවේදී බව දෙකක්.

කායික සංවේදී බවට
ඉන්ද්‍රිය නිරෝගී බව බලපානවා.
මානසික සංවේදී බව
අඩු වැඩිවීම බලපාන්නෙ
ඉන්ද්‍රිය වලට නොවෙයි,
රාගයට සහ
කාමච්ඡන්දයටයි.

කමච්ඡන්දය කිය්න්නෙ
ප්‍රිය ස්පර්ශයකින් උපදින්
සුඛ වේදනාව නිසා
ඇති වෙන රාගයේ
ක්‍රියා කාරී අවස්ථාවයි.

ස්පර්ශය
සුඛ වේදනාව
රාගය
කාමච්ඡන්දය
කාමුක වචන සහ ක්‍රියා

ඉන්ද්‍රිය කියන්නෙ උපකරණ.
රාගය තමයි විදුලිය සපයන්නෙ.
ක්‍රියාත්මක වීම
කාමච්ඡන්දය

එකම දෙයක් නිතර ඇසීමෙන් දැකීමෙන්
නිතර රස විඳීමෙන්
ඒ දේට සංවේදී තාවය අඩුවීම
ඕනම කෙනෙක් දන්න
සරල අත්දැකීමක්.

අඩ නිරුවත දකින පිරිමි සිත්
ඒ උත්තේජනවලට ගොදුරුවීමෙන්
ස්වාභාවිකව පරිවර්තනය වෙනවා.
රාගයට වගේම මෝහයටත්
පරිවර්තනය වෙනවා.

මේ මානසික පරිවර්තනය
සිදු වෙන්නෙ කොහොමද?

ශීලාචාර සමාජයක
ස්ත්‍රීන් අඩ නිරුවතට යොමු වෙද්දි
සමාජයේ ඉන්න පිරිමි කාමුක වෙනවා.
අශීලාචාර වෙනවා.

කල් ගත වෙද්දි ඒ නිරුවතම
ඔවුන්ට සමාන්‍ය දෙයක් වෙනවා.
ඇසෙන් ලැබෙන කාමුක උත්තේජනය
මනස නොසලකා හරිනවා.

ඇසේ රූපය ගැටෙද්දි ක්‍රියාත්මක වෙන
චක්ඛු විඥාණයට නිරුවත අලුත් නෑ.
හැමදාම වැඩට එන අය දිහා
සෙකියුරිටි ගාඩ් හෙලනවා වගේ
ඇල්මැරුණ ගතියකින් නිරුවත දකින්න
ඇසේ චක්ඛු විඥාණය වෙනස් වෙනවා.
කලින් නිරුවත ඇසේ ස්පර්ෂ වෙද්දි
කයේ ඇති වෙන වේදනා
සංඥාව හඳුනා ගත්තෙ
සුඛ වේදනාවක් විදියටයි.
දැන් චක්ඛු විඥාණයට
නිරුවත ගස් කොලන් වගේ
සාමාන්‍ය දෙයක් වෙලා.

ඉඳහිට ඇඳුම ඈත් මෑත් වෙලා දුටු
නිරුවතෙන් ලද සුඛ වේදනාව
ඇසට මෙන්ම සිතටත් ප්‍රියයි.

දැන් රූපය නිතරම දකිනවා..

ඇසේ විඤ්ඤාණයට
නිරුවත හුරු පුරුදු වෙද්දි
දැන් කයෙහි ඇතිවෙන්නෙ
අදුක්ඛමාසුඛ වේදනාවක්.

කලින් ඇතිවුණ රාගය වෙනුවට
දැන් ඇති වෙන්නෙ මෝහය.

මෝහය තැන්පත් වෙන
ඇසේ චක්ඛු විඥාණයෙන් තීව්‍ර නොකළ
කායික සුඛ වේදනාව දුර්වලයි.
දැන් සංඥාවට හඳුනාගන්න තියෙන්නෙ
අදුක්ඛමාසුඛ වේදනාවක්.
ප්‍රියත් නෑ අප්‍රියත් නෑ.

අදුක්ඛමාසුඛ වේදනාව නිසා ඇති වෙන්නෙ
මෝහ සංස්කාරය.

ඇසේ සංවේදී බව අඩුවෙන්නෙ
මේ වෙනස්වීම හේතුවෙන්.
ඉන්ද්‍රිය දුර්වල වෙනවා නම් වෙන්නෙ
කායිකව නොවෙයි. මානසිකවයි.

දැන් ඇති වෙන්නෙ
සුඛ වේදනාව සහ රාගය නොවෙයි.
කාමයට කැමැත්තක් ඇති වෙන්නෙත් නෑ.

මේ මෝහයෙන් මිදෙන්න,
නෂ්ඨ කාමයෙන් මිදෙන්න
මත්පැන්, මදන මෝදක, ව්‍යාඝ්‍රා ආදී
කායික උත්තේජක අවශ්‍ය වෙනවා.

කායිකව විසඳුම් සෙව්වාට
ප්‍රශ්නය තියෙන්නෙ මනසෙයි.
සිතේ තියන මෝහය ක්ෂය නොකර
මනස සංවේදී වෙන්නෙ නෑ..

මේ සංසිද්ධිය සිදු වෙන්නෙ
නිරුවතට අදාළව විතරක් නොවෙයි.
රාගය ඇති වෙන හැම තැනම
මේ ක්‍රියාවලිය සිදු වෙනවා.
කුඩා දරුවන්ට වුණත් මේ වගේ තමයි.

සුඛ වේදනාවක්
ලබන්නට හිතාගෙන
ආසාවෙන් අතට ගන්න අයිස්ක්‍රීම් බඳුන
බඳුන් දෙක තුන වෙද්දි එපා වෙනවා.

පළවෙනි අයිස් ක්‍රීම් එකෙන් එන
සුඛ වේදනාව දුර්වල වෙලා
අදුක්ඛමාසුඛ වේදනාවක්
සංඥාව ඉදිරියට එනවා.
අදුක්ඛමාසුඛ වේදනාවට
හිතේ ඇතිවෙන්නෙ රාගය නොවෙයි.
මෝහයයි...

මෝහයෙන් මිදෙන්න,
නෂ්ඨ කාමයෙන් මිදෙන්න
මත්පැන්, මදන මෝදක, ව්යාඝ්රා ආදී
කායික උත්තේජක අවශ්ය වෙනවා.


කායිකව විසඳුම් සෙව්වාට
ප්‍රශ්නය තියෙන්නෙ මනසෙයි.
සිතේ තියන මෝහය ක්ෂය නොකර
මනස සංවේදී වෙන්නෙ නෑ..

විවාහයක ස්ත්‍රී පුරුෂ සබඳතාවය
අඩු වෙන්න මූලිකම හේතුවත්
මේ සංසිද්ධියමයි.
රාගයෙන් මෝහයට යනවා.

අරපිරිමැස්මෙන් කාමය භාවිතා කරන අයට
විවාහයේ කායික සබඳතාවය
බොහෝ කලක් රැකගන්න පුලුවන්.

නිරාගමිකයන් බෝතලයක් මැදින් තියාගෙන
වෙනත් පිරිමින් සමග කාලය බොන අතරෙ
ආගමික විවාහක පිරිමි ආගමික ස්ථානවලට
පවුල් පිටින් යන බව අපි දන්නවා.

ආගමික ජීවිත ගත කරන අයගෙ
ඉන්ද්‍රිය සංවර කරන පැවතුම්
ආගමික ජීවන රටාවක
ප්‍රධානම අංගයක් නිසා
රාගයෙන් මෝහයට යෑම
ස්වභාවයෙන්ම අඩුයි.
ආගමික ජීවිත ගත කරන පවුල්
රාගයෙන් නොමග ගිහින්
විවාහ ජීවිතය බිඳගන්නා ප්‍රතිශතය
ඉතාම අවම බව අපට පෙනෙන දෙයක්..
වෙනත් හේතු බලපාන්න පුලුවන්.

සැබෑ ආගමික පවුල් වල සංගතිය ප්‍රබලයි.
එවැනි පවුල් දකින්න පෝයට පන්සලට
ඉරිදාට පල්ලියට යන්න ඕන.

බුර්කාව ඇති හෝ නැති ආගමික පවුල්වල
කායික සංවරය, අඳුම් ඇඳීමේ සංවරය
පවත්වා ගැනීමෙන් හිරි ඔතප් ආරක්ෂා වෙනවා.

නිරුවත ප්‍රදර්ශනය කරන අය කාමුකයි.
එහෙම නැත්නම් නරුම මානසිකත්වයක් තියනවා.
ඔවුන්ගේ මානසික ලෝකයේ හිස්තැනක් තියනවා.
හීන මානීය ආතතියක් තියනවා.
දෙමාපියන්ගෙන් පුරුදු වෙලා ඇබ්බැහි වෙන අය
නිරුවත ප්‍රදර්ශනය කරන්නෙ
ඇබ්බැහි වීම මතයි.

ගණිකාවක් වැනි වාණිජමය උවමනාවකින්
මගතොට දකින අයට, එකට රැකියාව කරන අයට
නිරුවත පෙන්වන්නෙ පිරිමි දමනය කරගන්නයි.
රූප බලයෙන් පිරිමි යටත් කරගන්නයි.
රූපයෙන් ඇති වෙන ආකර්ශනය
කෙමෙන් දුර්වල වෙලා යද්දි
පසුකාලීනව ඔවුන් කාමුක ජීවිතවලට
නතු වීම ස්වාභාවිකයි.

මේ වගේ
විවිධ මානසික අවශ්‍යතා මත
අඩ නිරුවතින් ගමන් කරන අය ඉන්නවා.
සාමාන්‍ය බුද්ධියෙන් විමසීමෙන්
හඳුනා ගන්න පුලුවන්.

දුප්පත් කම නිසා අඩුවෙන් ඇඳුම් අඳින
කිසිවෙක් අපේ සමාජයේ නැහැ.

Palitha Iddamalgoda[[[දැන් මට තියෙන ප්‍රශ්ණෙ කරමල විතරක් යැ නිතර දෙවේලෙ කිකිළියන්ගෙ අහවල් ඒවාත් දැක්කය කියලා මොකෝ කුකුළන්ට හෙන ගහලා ගිහිල්ලයැ..... ඔය අපූරුවට වර්ගයා බෝකරන්න දායක වෙන්නෙ.... එහෙම නිතර දෙවේලෙ දැක්කය කියලා ලිංගිකව බෙලහීන වෙනවනං උපන්දා ඉඳන් හෙලුවෙන් ඉන්න සියළු සකලවිද සතා සීපාවා මෙලොවින් වඳවෙලා යන්න එපැයි ලිංගිකව බෙලහීන වෙලා.]]]
සතුන් ගැන කතාව සරලයි..
අපට අදාළ එකකුත් නොවෙයි..

සතුන්ගේ හිත්වල අපේ හිත්වල වගේ
රාගය උපාදාන වීමක් නැහැ....

දැන්
ගෙදර බල්ලට ගහල එලෙව්වොත්
තව ටිකකින් ඇවිත් නකුට වනයි.
රාගය ද්වේශය උපාදාන වීමක් නැහැ.

සැමියා බිරිඳ දරුවෝ මවුපියෝවත්
ඒ වගේ ද්වේශයෙන් නිදහස් වෙන්නෙ නෑ.
තණ්හාව උපාදාන කරගෙන වවාගන්නවා.

සතුන් අපි වගේ මානසිකව හිත හිතා
රාග ද්වේශ නිෂ්පාදනය කරගනිමින්
විඥාණයේ එකතු කරගන්නෙ නෑ..
දැක්කොත් දැක්කා විතරයි.
උන් දැක්ක බව වත් දන්නෙ නෑ.

තිරිසන් අපායෙ පව් ගෙවෙන්නෙ
ඒ විදියට කියා හිතන්න පුලුවන්.

සංවේදී පිරිමියෙක් බස් නැවතුමේදි
ප්‍රිය කරන කාන්තා රූපයක් දැක්කොත්
කාර්යාලයටත් අරන් යනවා.
පස්සෙන්දා බස් නැවතුමටත් අරන් ඇවිත්
ආයෙ දකින තුරු බලාගෙන ඉන්නවා.
මේ හැම මොහොතකදිම රාගය ඉපදිලා
විඥාණයේ තැන්පත් වෙනවා.
තණ්හාව උපාදාන වෙනවා.
භවය සකස් වෙන්න
ඇගේ පස්සෙ යන්න ඉන්ධන වෙන්නෙ
එසේ රැස් කළ රාගය තමයි.

සතුන් රාගය තැන්පත් කරන්නෙ නෑ.
උන්ට කාමය කියන්නෙ කුසගින්න වගේ
ඇති වෙලා නැති වෙලා යන
කායික අවශ්‍යතාවයක්..

මිනිස් ඇසුරෙ වෙසෙන සතුන්
කාමුක බවින් වැඩියි කියන්න පුලුවන්.
උන්ව කායිකව හුරතල් කරලා
රාගය පෝෂණය කරන නිසා
උන්ටත් රාගය උපාදාන වෙනවා.